www.PortalBugis.Com

"Catatan Bugis Di Rantau & Budayanya"

SEJARAH BUGIS DI MALAYSIA

Salasilah Keturunan BUGIS di Malaysia

Salasilah Keturunan DAENG CHELAK
Salasilah Kesultanan Selangor
Sultan Salehuddin (Raja Lumu – 1742-1778)
Sultan Ibrahim (1778-1826)
Sultan Muhamad (1826-1857) dan kesultanan Selangor seterusnya.

Sebaik sahaja Raja Bugis menerima utusan dari Raja Sulaiman, angkatan tentera Bugis terus datang dengan 7 buah kapal perang menuju ke Riau. Raja Kechil telah ditumpaskan di Riau dan melarikan diri ke Lingga dalam tahun Hijrah 1134. Sebagai balasan, Raja Sulaiman telah bersetuju permintaan Raja Bugis dimana  mereka mahukan supaya raja-raja Bugis dilantik sebagai Yamtuan Besar atau Yang Di-Pertuan Muda, bagi memerintah  Johor, Riau and Lingga secara bersama jika semuanya dapat ditawan.

Setelah Bugis berjaya menawan Riau, Raja Sulaiman kemudiannya pulang ke Pahang, manakala raja Bugis pula pergi ke Selangor untuk mengumpulkan bala tentera dan senjata untuk terus menyerang Raja Kechil. Semasa peninggalan tersebut, Raja Kechil telah menawan semula Riau semasa raja Bugis masih berada di Selangor.

Setelah mendapat tahu Riau telah ditawan oleh Raja Kechil, Bugis terus kembali dengan 30 buah kapal perang untuk menebus semula Riau, semasa dalam perjalanan menuju ke Riau, mereka telah menawan Linggi (sebuah daerah di Negeri Sembilan) yang dikuasai oleh Raja Kechil. Setelah Raja Kechil mendapat tahu akan penawanan itu, baginda telah datang ke Linggi untuk menyerang balas.

Pehak Bugis telah berpecah dimana 20 buah dari kapal perangnya meneruskan perjalanan menuju ke Riau dan diketuai oleh 3 orang dari mereka. Raja Sulaiman telah datang dari Pahang dan turut serta memberi bantuan untuk menawan semula Riau. Dalam peperangan ini mereka telah berjaya menawan kembali Riau dimana kemudiannya Raja Sulaiman dan Bugis telah mendirikan kerajaan bersama.

Setelah mengetahui penawanan Riau tersebut, Raja Kechil kembali ke Siak kerana baginda juga telah gagal menawan semula Linggi dari tangan Bugis. Hingga kini Linggi telah didiami turun-temurun oleh keturunan Bugis dan bukan daerah Minangkabau.

Pada tahun 1729, Bugis sekali lagi menyerang Raja Kechil di Siak dimasa Raja Kechil ingin memindahkan alat kebesaran DiRaja Johor (Sebuah Meriam) ke Siak. Setelah mengambil semula kebesaran DiRaja tersebut, Raja Sulaiman kemudiannya ditabalkan sebagai Sultan Johor dengan membawa gelaran Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah yang memerintah Johor, Pahang, Riau, and Linggi.

Sultan Sulaiman telah melantik Daeng Marewah sebagai Yamtuan Muda Riau. Kemudian adik perempuannya Tengku Tengah pula dikahwinkan dengan Daeng Parani yang mana telah mangkat di Kedah semasa menyerang Raja Kechil disana.  Seorang lagi adik Sultan Sulaiman Tengku Mandak dikahwinkan dengan Daeng Chelak ( 1722-1760) yang dilantik sebagai Yamtuan Muda II Riau 1730an. Kemudian anak Daeng Parani, Daeng Kemboja dilantik menjadi Yamtuan Muda III Riau (yang juga memerintah Linggi di Negeri Sembilan).

Anak Daeng Chelak, Raja Haji dilantik sebagai Yamtuan Muda IV Riau dimana baginda telah hampir dapat menawan Melaka dari tangan Belanda dalam tahun 1784 tetapi akhirnya baginda mangkat setelah ditembak dengan peluru Lela oleh Belanda di Telok Ketapang, Melaka. Baginda telah dikenali sebagai Al-Marhum Telok Ketapang.

Dalam tahun 1730an, seorang Bugis bernama Daeng Mateko yang berbaik dengan Raja Siak mengacau ketenteraman Selangor.

Ini menjadikan Daeng Chelak datang ke Kuala Selangor dengan angkatan perang dari Riau. Daeng Mateko dapat dikalahkan kemudiannya beliau lari ke Siak. Dari semenjak itulah daeng Chelak sentiasa berulang-alik dari Riau ke Kuala Selangor. Lalu berkahwin dengan Daeng Masik Arang Pala kemudian dibawa ke Riau.

Ketika Daeng Chelak berada di Kuala Selangor penduduk Kuala Selangor memohon kepada beliau supaya terus menetap di situ sahaja. Walau bagaimana pun Daeng Chelak telah menamakan salah seorang daripada puteranya iaitu Raja Lumu datang ke Kuala Selangor. Waktu inilah datang rombongan anak buahnya dari Riau memanggil Daeng Chelak pulang ke Riau dan mangkat dalam tahun 1745.

437 Tanggapan to “SEJARAH BUGIS DI MALAYSIA”

  1. Suku Bugis dan Suku Makassar saudara

  2. jhojo kalala said

    thaks org ogi, yg telah membawa islam dr kejayaannya….
    saya sbgai bangsa melayu menghormati suku suku lain,,
    tp saya heran sy cuman berdarah merah punya keturunan org sulsel/tanah ogi dari ayh saya, sifat cepat panas sy yg menggebu gebu itu yg takutkn kdng ada yg mengerti krna ktrn ayh saya,.. sy 8 saudara anak ke4 di kalbar semua sodara sy laki laki 4/ perempuan 4,
    laki tidak bermukim d rmh org tua kandung / tinggal sekampung setelah menikah,dan saya berdomisili kbptn sintang. itulah takdir yg sy alami.

  3. Bujangdi said

    Assalam semua..dari brunei.asal malaysia dan aruah bapa saya berketurunan raja bugis wallahualam…saya ada mwnyimapan dua bilah keris keturunan…saya x tau apakah ini benar….tiada info menyatakan ttg keturunana….

    • Bujangdi said

      Assalam semua..dari brunei.asal malaysia dan aruah bapa saya berketurunan raja bugis wallahualam…saya ada mwnyimapan dua bilah keris keturunan…saya x tau apakah ini benar….tiada info menyatakan ttg keturunana….datok moyang saya bernama anjang mat taba

  4. Saya gelar sindiri sebagai Bugis murtad.tak tahu satu hurup pun.Belah Mak keturunan Bugis asal dari pulau keladi pekan,sorry not related to Najib.Bugis tak bagus.Belah Ayah pun Bugis dari Pontian,Johor.Ramai saudara mara di Air Baloy blah emak.Blah emak tok saudara ialah Pengulu blah Ayah tok pun pengulu.Orang kat Sultan Johor jadikan orang2 Bugis Pengulu kerana dia sendiripun Bugis.6 tahun lepas, Mak kata belah tuk dulu2 tak tau berapa tahun mereka ialah ada kenamengena dengan lanun. Allahualam.betu atau tidak who knows.Saya banga keturunan Bugis.We are fighters.inlife in everything.Chuchu saya di germany,,anak perempuan saya dengan wanita german, kata Opa(TOK) saya banga.saya ada darah lanun.ha ha saya senyum sahaja.baiar lah dia berfantasi,budak2.Lepet,Burasak pun tak kenal.betul2 Bugis murtad..wassalam.hidup pakatan.
    …. ..

  5. Apa2x la said

    Mohon carikan andik cocong…

  6. Apa2x la said

    Tak betul la semua nie

  7. capelote said

    Ingin pencerahan dengan Al marhum TELOK KETAPANG yang mangkat diMelaka ,terima kasih dari capelote

  8. Ayie said

    dan saya mimang bugis . saya bnga dengan bngsa saya love bugis

  9. Ozitahriz said

    Asalamualaikum…subhanallah!sya dpt tahu tentag kturunan arwah ayah dari mak sewaktu belasan tahun di mana cikgu meminta kami mncari salasilah keluarga,ayah pendiam x byk ckp serta bertangugjwab,mmg kami di ajar makan pun pergh semangat!seguni beras stiap bulan,ayah sblm meningal seorag tak byak ckp dia pnh pangil kami adik beradik.mengatakn ayah x byk ckp bukan x Syg,Syg ayah bgi ckop Makan,ayah bezikir selalu psl tu x bercakap byk dia kata,baru ini setelah sya tahu keturunan bugis itu asalnya..sya tidak pernah ingin mencari,Allah gerakan hati dan tangan untuk search gogel dan sya ternampk bugis kturunan sya terus baca..masyaallah..ptt lh sya punya sikap berjuang ke jln Allah begitu kuat di dalam Jiwa,mari rapatkn saf berjuang Ke jln Allah fisabillilah!ayah berasal kuala Selangor masa mudanya,dia ada bwak kenalkn saudara di kuala selangor,dan menetap di sg besar sabak bernam.ptt dia seorag baran x pnh nak cakap lembut,tpi sya Syg dia,sya anak ayah!sya tau dia Syg sya.sblm dia meningal tiap kli sya menagis dia juga menagis…sya bangga dgn arwah ayah…

  10. Ozitahriz said

    Asalamualaikum..sya dapat tau yg sya berketurunan bugis pada umur belasan tahun oleh mak,itu pun cikgu meminta setiap murid mencari salasilah keluarga masing2.arwah ayah sya seorag yg tidak bnyak bercakap,dia pernah berdepan dgn anak2 supaya tidak salah sangka kerana dia tak byk cakap sbb bezikir,sya baru tahu tentag bugis pun di laman internet ini.sya terkejut jga bila dpt tau.apa pn besyukur Ke hadratnya.arwah ayah berasal dari Selangor(sg.besar)mungkin sblm Ni menetap di kuala Selangor memandangkan dia pnh pekenalkan saudara mara di sana.

  11. nawank056 said

    kami bangga sebagai bangsa luwu karena keturunannya banyak terdapat di johor,serawak ,mempawah (kalimantan barat) ,sumatra hingga ke singapura yang menjabat sebagai datu dan kesultanan di daerah kekuasaannya tersebut … ?

    #to_makaka_posi

    #palopo_raya_city_celebes

  12. AlMalakawi said

    Org2 bugis yg telah berjaya menawan linggi mngkin antara mereka adalah asal keturunan saya yg dikatakan dri panglima bugis yg mndarat di bukit supai…di kg. Saya masjid tanah melake…da lepas 7 keturunan bugis…setakat ini itu shj yg saya tahu seperti yg deceritakan oleh mak n makcik saya…saya masih mencari lagi cerite tentang panglima bugis ini…tapi masih tak ade info…
    waAllahu’alam

  13. sebenarnya suku asli bugis itu cuman ada di 6 kabupaten saja yaitu; kabupaten bone,pinrang,sidenreng rappeng,barru,pangkep,maros
    berbeda dengan makassar dia mempunyai suku sendiri yang disebut mangkasa..makassar inilah yang jadi musuh bebuyutan suku bugis dari dulu
    dan perbedaan mendasar dari raja bugis dan mangkada bisa diliat dari nama mereka yaitu ; DAENG berarti berasal dari mangkasa,sedangkan nama asli dari suku bugis adalah ; ANDI…
    dan istilah dari orang bugis yang paling kental itu adalah
    TARO ADA TARO GEU
    yang artinya ; JAGA CARA BICARA JAGA SIFAT
    TERIMAH KASIH SAYA ORANG BUGIS ASLI YANG BERASAL DARI PINRANG
    KALO ADA SAUDARA BERDARAH BUGIS DARI MALAYSIA YANG MAU BELAJAR BAHASA LELUHUR
    ADD ME ON FACEBOOK : frezaandi@yahoo.com 😀

  14. salahudin said

    aku juga keturunan bugis..ibu ku bugis bone dan bapaku bugis wajo😄

  15. muh. ashar said

    tabe sumpulolota maneng malebbie, pada iduppaiki tama ri kota sengkang pada tanggal 5 – 10 mei 2015 diacara kampoeng budaya, refleksi masyarakat bugie wajo tempo doloe, mohon do’a dan partisipasita semua.
    info lengkap
    https://www.facebook.com/kampoengboedaya?fref=ts
    http://www.kampungbudaya.com/#

  16. Lubis Tubba Mattulili said

    Asslmkm Wr. Wb. Salam kenal. Tabe Daeng/ Ndi, menurutku itu bisa jadi disebabkan adanya penghasut agar bisa mengusir orang2 Bugis di tanah jiran krn takut akan orang2 bugis menguasai Malaysia dgn cara mengusik orang2 Bugis. Tp takdir suatu kaum sdh ditentukan pada sang Khaliq. Email: llubistubba@ymail.com

  17. Lubis Tubba Mattulili said

    Alhmdulillah … Setelah saya baca sejarah singkat di atas. Sebagai orang Bugis saya sangat bangga. Saya yg tinggal di tanah Bugis (South Celebes) Indonesia sangat berharap semoga masih ada lagi yg bisa mengharumkan orang2 Bugis khususnya di perantauan, dan pesan sy khususnya Idi Maneng UgiE: Aja’ Tapammate Siri’ ki SimpUGIta Ri Wanuana TauE. Aja Muapuji Ale” nasaba puji ale Mappakasolang. It’s advice for U. Thanks

  18. Lubis Tubba Mattulili said

    Alhmdulillah … Setelah saya baca sejarah singkat di atas. sebagai orang Bugis saya sangat bangga. Saya yg tinggal di tanah Bugis (South Celebes) sangat berharap semoga masih ada lagi yg bisa mengharumkan orang2 Bugis khususnya di perantauan, dan pesan sy khususnya Idi Maneng UgiE: Aja’ Mupammate Siri SimpUGImu Ri Wanuana TauE. Aja Muapuji Ale” nasaba puji ale Mappakasolang. It’s advice for U. Thanks

  19. I Love Ugi

  20. […] Sejarah bugis di malaysia « http://www.portalbugis.com […]

  21. […] Sejarah bugis di malaysia « http://www.portalbugis.com […]

  22. […] Sejarah bugis di malaysia « http://www.portalbugis.com […]

  23. […] Sejarah bugis di malaysia « http://www.portalbugis.com […]

  24. numpang lewat salam kenal.salam kenal dari bugis jambi indonesia

  25. Yudhi said

    Salam dari bugis Singapura.
    Mencari keluarga leluhur saya berasal dari Sulawesi Selatan. Berdarah Wajo/Rappang.

    Kalau mungkin ada disini cucu cicit dari Puang Lekak@Daeng Leka@Laika bin Pereksa@Paressa Daeng Sumpung.
    Alm. Puang Lekak katanya berdarah Wajo dari Lajokka merantau bersama abang/adiknya Alm. Puang Temmu@Daeng Matemmu ke Pontian, Johor sekitar 1890M.
    Pulang kembali ke Rappang (mungkin Baranti) setelah tamat jajahan belanda bersama-sama isterinya Indok Erogaya dan anak bungsunya Daeng Ulle.

    Terima kasih sebelumnya =)

  26. dhany said

    Andi okta@ gowa tallo yang suku asli makassar meliputi Gowa, Makassar city (dulu ujung pandang), takalar, Jeneponto, bantaeng dan bulukumba. sementara daerah Bugis adalah Bone, Soppeng, Wajo, sinjai, pare-pare dan barru.

    • andi okta said

      Dhany@maaf saudara…saya keturunan bugis wajo dari keturunan raja lagoa…yg disebut “GOWA” noyang saya tinggal disebelah istana “gowa” sejarah keturunan saya raja gowa sampai ke sultan johor …tidak pernah di ceritakan karna dirahasiakan dan tidak ada dalam catatan sejarah asal usulnya…salah satu saja saya sebut noyang saya bernama tok reona bin lincang pengasas atau pembuka kampung pekajang lurus,yg menciptakan tarian zapin pekajang asal mula dari zapin kembang payung,dinamakan oleh kerajaan johor sesuai nama tempat asal,kenapa noyang saya di panggil reona padahal itu bukan nama aslinya,pada waktu itu orang bugis memanggilnya reona karna gerakan silatnya seperti orang menari,dan terciptalah tari zapin dari bunga sendeng…tarian ini hanya laki2 saja yg menarikannya…jadi kalau menurut saya pecahan bugis itu menyebar kemana mana,hanya yg tidak tau yg berdebat…asal keturunan bukan silsilah nya mau mengupas silsilah keturunan orang lain,yg benar tidak akan seperti itu,

      • andi okta said

        Dhany@adempengngeka sappo,weding ki mitai ko masappa ri google aseng’ta noyangku tok reona bin lincang,engka dek sejarahna,paling ada cuma keterangan saja tidak lebih dari itu.mereka ke johor karna sepupu dan saudara saudaranya sdh ada sebelumnya disana dan sdh beberapa generasi yg tdk mungkin saya sebut,termasuk noyang saya yg bernama “Wak bambong bin daeng marola”kamu bisa cari di google,kamu bisa liat tapi tidak akan ada cerita silsilah karna rahasia.terima kasih.

      • mohdnoor said

        assalam..saya ingin mencari nama nama saudara kandung wak bambong bin daeng marola…kerna wak bambong adalah moyang saya yang membuka kampung di daerah pontian,johor..

  27. zam said

    apa apa pon…kekadang kite membawa nama nama besar dari keturunan kite… kite sebagai anak cucu cicit dari keturunan bugis..darah bugis lupa..siapa daeng 7. apa sejarah dengan kerajaan selangor.. mereka seme ni kuat agama… tapi kite ni…kekadang mereka mereka ni dtg mennegok cucu cicit dorang… tapi ape yg kite buat…entah la…kalau ada siap siap yg boleh bertawasul..mungkin paham maksud saya.. tima kasih

    • zam said

      dan juga kalau keturunaj bugis.. mesti tahu apa itu pulang bangka raja bugis….tiada siapa pon sebut nama pulau tersebut….mcm mana nak mengaku diri sendiri darah bugis atau keturunan bugis..kite keadang terlepas pandang…

  28. edho said

    bugis perantau,,,sejarah bugis harus diperluaskan,,,,

  29. andi okta said

    saya mau tanya kepada saudara I Daengta Maloasa Karaeng Manjakkalak,kalau kamu memang ahli sejarah jgn asal koar koar saja,yg saya tanya apa perbedaan Lagoa dengan Gowa tallo,tolong di jawab,dimana duduk bugis dimana duduk makasar…pecahkan silsilah ini.baru kamu boleh saya koar koar.

  30. anak bugis pinrang said

    saya asli bugis …sesiapa yang nak belajar bahasa bugis leh cari saya… saya dok kl…..

  31. wan said

    saya dari keturunan orang kaya haji….yang dikatakan ada kaitan dengan keturunan bugis….

  32. Aconk said

    taik

  33. DAENG MUHAMAD NOR DAENG MUHAMMAD JAFAR TAWAKKAL said

    assalamu alaikum wr wb,,,sy adalah drpd suku bugis luwu dan bone…ayahanda sy dri suku bugis luwu@palopo,,ibunda sy adalah suku bugis bone@mangkau’..orang tua sy berhijrah ke sabah dan kini kami menetap di johor…..sy sangat bangga menjadi suku bugis yg kaya dengan adat kesopanan dan kesusilaan…bak patah pepatahkah bugis””””PADA IDI PADA ELO””’…….

  34. wawan said

    saya keturunan bugis…ayah saya dari cempalagi ibu saya dari pattiro….
    sekarang saya di sandakan…..

  35. no komen

  36. Nana Amin said

    as salam..
    ayh sy b’keturunan bugis tp dia da angkt sumpah tukar nama sebab isu harta pusaka arwah atuk..smpai skang sy tak tau ape cerita sebenar..cuma ayh slalu criter kami ade kaitan dgn kerabat draja Daeng tu..
    Skarang ayh msh lagi berusaha untuk dptkn tanah harta pusaka yg dah jd tanah rezab negeri pahang sebnyk 20ekar..

    ape pn, sy tetp bangga jd keturunan bugis walaupun ayh xbg kami gunakn nama Daeng dan Dayang..

  37. PUANG agus said

    walaupun kebnyakan bangsa dn keturunan bugis tdk faham sudah tentang adat istiadat bugis tapi bersyukurlah karna menjadi keturunan bugis….

    Darah BUGIS tetap tertahankan…..karna kesopanan dan kebijakan

    bugis ewako………….

  38. aga kareba iya maneng tu……yakko muaseng alemu ogi tulen..namoni akki malaysia manroki..aja lalo mokki mualufaai bahasa ogi ta..sabanna..seddi ciri khas na anak ogi perantau…saya sendiri adalah turunun la kantoroo (Pattiroy)asli anak gilireng nama kampungnya disana Arajang”e..tetapi aku lahir dan besar di jambi sumatera bagian selatan ,tepatnya di desa Lambur Luar kec Muara Sabak ,yang paling aku jaga adalah bahasa daerah (Bugis),sampai saat ini bahasa bugis aku lancar,dan walaupun saat ini aku dijakarta dan jau dari komonitas orang 2 bugis, dan saya selalu komit ,bahwa bahasa daerah adalah harta yg tdak bisa di lupakan ,apa pun alasannya ,jangan ngaku anak atau turunan ogi ,tapi tidak bisa berbahasa ogi malu ach,,,,,

  39. LA BACO said

    assalamu alaikum w.b r.k.t
    saya orang bugis dan saya sedikit mengerti sejarah bugis, dulu kakeku sering bercerita tentang sejarah bugis, cerita kakeku, para pendekar bugis dahulu tidak tahu tentang (negara indonesia), mereka hanya berjuang berdasarkan membela kerajaan dan keyakinan (islam),,perinsip orang bugis; meluruskan yg salah membela yang lemah,, dahulu para pendekar bugis merantau karna mendapat amanah dari sang pencipta melalui mimpi, untuk membela kaum yang tertindas,MALAYSIA,SINGAPUR,BRUNAI dan LAIN2, penduduknya tertindas oleh orang2 yg tidak bertanggung jawab, maka dari itu para pendekar di kirim untuk membelanya ( itulah sebabnya orang bugis ada di semua pelosok bumi ini), raja LUWU,BONE,dan SEMUA RAJA D DARATAN SULAWESI berjuang berdasarkan keyakinan bukan berdasarkan NEGARA krna mereka BERJAYA sebelum ada NEGARA,RAJA BONE,RAJA LUWU, dan RAJA-RAJA DARI SULAWESI tidak tertulis d lalam buku sejarah INDONESIA yang ter tulis dalam buku sejarah hanya SULTAN HASANUDDIN, ARUNG PALAKKA dan lain-lain tidak ada dalam sejarah perjuangan INDONESIA( di dalam kitab (LOTARA) BUGIS tidak ada satupun kata NEGARA(indonesia) yang tertulis) jika saudara menemukan kata negara(indonesia) dalam kitab (lontara) BUGIS itu hanya tambahan orang2 yg tidak bertanggung jawab, saya mengetahui hal ini,karna saya sering membaca lontara asli yang tertulis di daun lontar, (kakek saya punya kitab (lontara) BUGIS asli yang di tulis di daun lontar tintanya dari darah kayu ) dan tidak ada satupun kata agama,BUDHA,HINDU,KRITEN, di dalam kitab (lontara) yang ada hanya puang sewwa’e,puang maraja’e,puang alla ta’ala,
    NB
    jika ada kata-kata saya yg salah, salahkanlah saya jangan salahkan pendahulu saya
    jika kata-kata saya benar,benarkanlah pendahulu saya jangan benarkan saya
    saya minta maaf jika ada kata-kata saya yang tidak sopan/tidak berkenang d hati saudara/i
    akhir kata ASSALAMU ALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATU

  40. parsya septryansya said

    kalau betul bugis pernah bertaruh nyawa d malaysia,knpa pulak sekarang bugis d siksa d malaysia…..

  41. Diyan Midek said

    saye keturunan darah bugis dari bapak saye,saye tinggal di karimun kepulauan riau indonesia,menurut cerite atok saye,kami bnyk saudare di malaysia dan s,pore yg keturunan bugis,..tp setelah atok saye meninggal,putus komunikasi sampai hari ini,ingin sekali saye nak tau saudare mare saya tersebut.

  42. tengku abdul matin said

    Wsalam, name saya tengku abdul matin anak kepada tengku putri cucu kepada tengku alam kerabat saya dari singapore nyonyang saya punye name sultan hussain dari indonesia saya tgh cari sedara2 saya yg saya tak knl tolong hubungi saya ye +6596110552,terima kasih

  43. I Daengta Maloasa Karaeng Manjakkalak said

    bugis tdk tahu diri.

  44. Kepada yang merasa dirinya Turunan DAENG (Mks) dan Turunan La…… (Bugis)
    di semenanjung Malyasia,Sumatera, Kal.Barat. Jangan cuma mau membuka lembaran sejarah yg terjadi dimasa Dg Lima bersaudara kl. di thn 1750 tapi lihatlah lembaran Sejarah dimasa Thn 1425 hubungan antara Yang di pertuan Agung Mahmud Syah dan Raja Tallo-Gowa (Mks) I MACCOKKO/i MANCOKO Jadi sesudah 400 Tahun hubungan Melaka dan Tallo, baru muncul Dg Lima Bersaudara. Sebagai catatan penting bahwa Ketika Alm. TENGKU ABD RAZAK Berkunjung ke Sulawesi Selatan tahun 1973 BELIAU pergi ziarah ke Makam Raja Raja Bugis mencari Makam leluhurnya tapi disana tidak ada lalu ke Makam Raja Raja Gowa disini ditemukan makam yang diaku sebagai LELUHURnya, Makam yang bertuliskan KARENG BISEI Raja Gowa ke.18 (1654-1681) Jadi Tengku Abd. Razak bukan turunan Bugis tapi turunan Makassar atau Daeng.

  45. Ass…ada xg tw ngk.sejarah daeng manorang dgn daeng parani.Ayahq msih ada hbgn darah.dan ankx b’nama Hji Rahman.tgl d Tawau sabah.tlong bantuanx s’bugis.Thn 83 dy plng k’tnah bgis dan blik ke tawau sepupu aq dbwah xg b’nama ANCCU.smpai skrg blm ada kbr brtax…adammpengenga sillesureng malebbiq…Tabe

  46. inforaja said

    artikel sejarah yang bagus… blogwallking je ..salam kenal jika ade masa lawat balik kat blog saye:D

  47. rahmat11 said

    rahmat orang bugis,daribone,,datan di tanah melayu….ciri2 orang bugis,adalah melipasi seseorang yaitu menudun dan megulurkan tagan,,,,[metawe]

  48. I Daengta Maloasa Karaeng Manjakkalak said

    Fakta:
    menurut saya buku yg ditulis oleh Christian Pelras(CP) yg berjudul The Bugis adalah tidak lebih dari sebuah agenda tersembunyi untuk menyerang generasi kita. bagaimana tidak apa yang di paparkan oleh CP dalam manusia bugisnya cenderung berlebihan,sejarahnya tidak objektif,dan pembunuhan karakter /identitas atas suku lain yg hidup berdampingan. sehingga muncul anggapan bahwa sul sel adalah bugis. padahal siapa mau dan ridho dirinya disebut sebagai diri orang lain???? siapa yang mau makassar disebut bugis???? siapa mau Luwu disebut bugis????

    merujuk kpada fakta sejarah yg telah di ukir oleh masing2 nenek moyang mereka,,muncul pertanyaan:
    suku manakah yg telah gigih melawan penjajahan di nusantara khususnya di KTI si BALANDA(lidah Macassar)?????(anda pasti menjawab Makassar si ayam jantan dari Timur)
    suku manakah yg telah membuat perahu Phinisi di sul sel???? anda pasti menjawab Konjo(para ahli/insinyur phinisi dari suku makassar konjo ” kajang” bukan Bugis).
    suku manakah yg menciptakan tulisan huruf lontara di sul sel????( anda pasti menjawab Daeng Pamatte keluarga kerajaan Gowa /Makassar bukan Bugis)
    suku manakah yang jaya di laut dan menyusuri nusantara hingga manca negara untuk menyebarkan islam dan berdagang(contoh taripan di marege ausrtalia)????? anda pasti menjawab Manusia makassar keluarga kerajaan Gowa macam syekh yusuf)..
    suku manakah yg paling pertama menerimah Islam di sul sel dan menjadikan sebagai tata aturan dalam kerajaan???? anda pasti menjawab makassar.
    suku manakah yg menyebarkan islam ke kerajaan sekitar sul sel???? pasti anda menjawab makassar
    dan suku manapula yg justru bekerja sama dgn si kafir belanda sang penjajah????? anda pasti mnjawab Bugis Bone>> Bugis beralasan Makassar telah melakukan penjajahan terhadap Bugis , padahal sebenarnya tidak demikian maksud makassar. orang makassar hanyalah ingin menundukkan bugis bone untuk menerima islam dan dan besatu dgn makassar untuk melawan VOC. bagaimana jadinya jika sekiranya VOC di terimah di Bugis Bone??? pasti VOC akan membentuk imperium penjajahan agama dan ekonomi terhadap bumi CELEBES.hasilnya kerajaan Makassar dan sekitarnya serta agama islama akan terhempas oleh kekuatan dan kelicikan VOC- ini terbukti.itulah anggapan makassar. namun sejarawan dan generasi bugis memaknai lain. jadilah kita bodoh semua…
    suku manakah yg mendapat julukan ayam jantan dari timur??? anda pasti menjawab makassar.
    suku manakah yg paling gencar mempopulerkan appa sulapa, siri na pacce, berani, tallu cappa???? anda pasti menjawab makassar.
    suku manakah secra turun temurun mewariskan budaya nama Daeng (hampir semua makassar pakai daeng khususnya Lakiung dan Turatea…) anda pasti menjawab makassar…

    jadi nongolnya CP sebagai ahli budaya dan sejarah adalah tak lebih dari sebuah konspirasi,,, bagaimana jika sekiranya makassar di besar besarkan???? pasti islam ikut besar!!!!. inilah bagi CP cs bisa menjadi semacam ancaman. oleh karena itu untuk bisa tetap berkarya dan terkenal di sul sel dan dunia tulis menulis tanpa harus membesarkan islam maka dia mengangkat judul yg tetap relevan dgn misinya. yakni The Bugis mewakili suku2 lai di sul sel meskipun pelaku sejarah sebenarnya adalah makassar.

    namun tentu saja suku makassar dan lainnya tdk mau di anggap sebagai Bugis.. itu namanya BUGISASI…

    perlu di fahami baik baik siapa sebenarnya CP. kenpa persoalan budaya saja perlu di tulis dan di persoalkan oleh orang lain?? apakah tesis CP mesti The Bugis?? apa maksudnya?? apakah tdk ada suku bangsa lain yg lebih layak untuk di ukir di atsa kertas macam bangsa arab tempat turunnya wahyu?? knpa bukan yahudi manusia paling licik di duia ini?? knpa bukan bangsa jepang bangsa para teknokrat dan robotik???knpa bukan bangsa cina bangsa pedagang ulung???knapa bukan Mongol bansa raja perang???knapa bukan romawi dan yunani penghulunya orang eropa?? knapa bukan makassar si ayam jantan dari timur??? dll sbg…

    bagi orang pintar tidak mungkin bisa di dikte dan di suguhi tulisan2 remeh tanpa fakta yg ilmiah dan objektif….

    semoga bermanjafaat

    • Risal said

      “Appa sulapa, siri na pacce, warani”

      kalo memang anda pintar? dan apa yg anda suguhkan adalah kebenaran, darimana fakta anda mengatakan bahwa prinsip diatas adalan Makassar, jelas2 itu adalah bahasa Bugis.

    • Saya dari Gowa berasal dari suku Makassar, dan saya sangat setuju dengan perkatan anda

  49. nanachi said

    saya keturunan raja bugis..mak sye kata moyang sye seorang raja di bugis dulu..semua orang memanggil datuk sye daeng abu.. oran pun berkata hanya darah raja saja boleh dipanggil gelaran daeng… ibu saya cicit kepeda daeng metindri.. raja jambi pada masa dahulu…

  50. afrizal said

    saya keturunan bugis dari sebalah bapak tapi tidak tahu sejarah sebenarnya sementara saya punyak julukan Daeng namun tidak saya pakai gelar tersebut, tlg bantu sya apa kelebihan orang bugis….????

  51. Viva, Bugis! Bugis di mana-mana. Konon, penemu benua Amerika itu orang Bugis pelaut, bukannya Colombus. Ketika ia hampir terdampar di sebuah tempat yg belum dikenalnya karena tiba-tiba saja angin tidak bertiup yang menyebabkan perahunya tidak jalan, ia berteriak, “Ammiri’ko!”. Artinya, “Berhembuslah (wahai angin)!”. Maka, “tanjung” tempat ia berteriak itu pun kelak diberi nama Amerika! He…he…he… ini cuma guyon aja….

  52. ....h said

    it dulu…..
    Skrang,ap kehbatan orang bugis slain menggombar2kan sjrah ne2k moyangx…..????
    Paling,cma bsa blang…
    ”saya orng bugis,saya orng bugis”

    Emng knpa klw km orng bugis….??????

    • Muh.Syukri Basri said

      Menyatakan diri sebagai orang Bugis,bukanlah bangga-banggaan,tetapi untuk menguatkan kepercayaan diri sebagai dorongan untuk meningkatkan prestasi orang-orang Bugis agar setara dengan bangsa-bangsa di Asia seperti China,Korea atau Thailand.Alchamdulillah hingga kini orang Bugis masih mampu bertahan untuk membela kehormatan wanita-wanitanya agar tidak jadi PSK atau TKW di luar negeri.

  53. perlu kepastian said

    assalamualaikum w.b.t kepada saudara-saudara sekalian..

    untuk makluman. saya juga keturunan bugis (diberitahu arwah nenek semasa hayatnya)..yang menjadi persoalan, saya tidak tahu secara jelas keturunan saya..cuma apa yang saya tahu, kami dari keturunan diraja bugis..cuma satu peningggalan yang ada pada saya sekarang iaitu satu pedang komando yang tidak diketahui berasal dari mana..cuma kata arwah bapa saya, tongkat komando itu adalah turun temurun dari keturunan kami..apa yang saya kaji, tongkat komando hanya untuk pembesar2 negeri shj..kalau salah tolong perbetulkan kenyataan saya ini..harap sesiapa blh menceritakan sedikit berkenaan keluarga diraja bugis dan kaitan tongkat komando ini..

  54. zul said

    UGIK…UGIK….UGIK…..

  55. din said

    sy b’bnsa suku kaum Bugis yg asli b’rasal dari polowali mandar menetap di tawau sabah, sy b’bgga b’bnsa bugis, walau pun di malaysia sekarang ni suku bugis di pandang hina dan di caci maki dngan suku kaum yg lain.. Bugis mungkin hilang dari pandangan, tetapi sejarah bugis takkan hilang buat selama lamanya.! o,O

    • DAENG MUHAMAD NOR DAENG MUHAMMAD JAFAR TAWAKKAL said

      siapa kata suku bugis dipandang hina……hampir seluruh sultan di malaysia adalah berketurunan bugis sappo ku….aja ki masiri……

  56. mal said

    Bapa kepada Dato saya asalnya orang bugis juga, kerjanya eskot sultan pahang masa sultan ahmad dulu dulu, selalu juga diarah pergi berperang .. saya ada diajar mentera jampi yang dturunkan kepada bapa saya kononya nak kasi makwe pahang tergilakan dan sayang kat dia begini bunyinya setelah di translit:

    Gajah duduk tertekan paku
    murai menyambar mayam nyiur
    kau tunduk sujud pada aku
    bagai ayam menentang jemur
    bagai itek menentang air
    bagai budak menentang susu

    Gajah putih seberang lautan
    kasih sayang akan aku
    Raja besar merentah Pahang
    Kasih sayangkan aku

    Kus semangat Fatimah yang ramai
    Kasih sayangkan aku
    berkat aku memakai doa gunung sekampung
    berkata aku berkata
    Lailahaillallah muhammadurasulullah

  57. ramdan said

    aku bangga ngan orang Bugis, aku punya anak buah orang bugis bagi aku orang bugis itu setia dan siap bela atasanya

  58. Syarul said

    Sy bugis asli lahir kat sabah. .sy bangga b’bangsa bugies. .sy ske baca sejarah bugis. .bugise2x kat malaysia n indonesia jom kt b’komen2x kat facebook..by asrul shahrul bukit garam

  59. bugis yang hilang said

    tiada makna semua darah bugis itu dalam diri generasi ini. kami bangsa bugis di sabah seperti pelarian sahaja. kewujudan kami seperti tidak diendahkan. keistimewahan tidak banyak kami kecapi. apalah makna kewarganegaraan kami disini.

  60. Bugis Bernam said

    Orang Bugis kena bangga sebab kita masih mempunyai tulisan sendiri..sebab itu sebahagian dari peradaban nenek moyang kita…

    Alhamdullilah aku boleh membaca Lontara…dan berharap dapat belajar bahasa Palopo

    Teringin nak pergi Luwu’ 😀

    • DAENG MUHAMAD NOR DAENG MUHAMMAD JAFAR TAWAKKAL said

      bulan 4 tahun lepas sy baru balik ke kampongnya orang tua ku di luwu dan bone…..sungguh pesat membangun dan pemandangannya jg sungguh indah…rugi sappo kalau tidak kesana…

  61. Bugis Bernam said

    Pada pendapat saya Bugis dan Melayu adalah berbeza…

    Bugis yang berasal dari Kerajaan Luwu di Malaysia adalah Peranakan Bugis…iaitu perkahwinan di antara Bugis dan Melayu…yang kemudiannya memakai gelaran Raja (beribukan Tengku/keturunan diraja Melayu)

    Maka dengan itu terhasillah buku ‘Salasilah Bugis dan Melayu’ oleh Raja Ali Haji yang menceritakan percampuran di antara 2 etnik tersebut yang menghasilkan keturunan Peranakan Bugis yg wujud di Selangor, Kedah serta Riau

  62. Ass.aq Asli bugis bone,jgn ngaku2 bugis dhe…klw g tw tulisn Daerah bugis,n terjemah,ntar loe pd kualat smua.com jhoker Allbugis.fbq.key.wasallam

  63. isna said

    pembetulan!!!!! tator bukan bangsa bugis la..tator bangsa kristian.bahasa durang lain sangat….tak tahu ke?????

    • Muh.Syukri Basri said

      Tidak boleh kita menolak bila orang Tator mengaku Bugis,karena riwayat Puang Matasa’e ri Sangalla Lakipadada di akui dalam sejarah Bugis sebagai salah satu Leluhur lahirnya Raja-raja yang memerintah di daerah-daerah Bugis.

  64. Muh.Syukri Basri said

    Di suatu kampung terjadi perkelahian remaja yang melibatkan etnis pendatang( Bugis ) dan penduduk lokal.Sambil mengacungkan parang salah seorang ketua lokal berkata akan kita habisi orang Bugis disini.Saya lansung berdiri dan berkata saya orang Bugis pak.ketua kampung itu kaget dan meminta maaf.resistensi orang Bugis di berbagai negeri bukan semata karena berani tetapi lebih dari pada itu kemampuan untuk menahan peri dan derita serta tawakkal pada Allah semata.jadi hidup sebagai orang bugis rasanya tidak mudah.saat sukses banyaklah orang berkata saya juga orang Bugis.Bugis Palopo,Bugis Tator,Bugis Endrekang,Bugis Makassar,Bugis Letta Bugis Mandar,Bugis Buton dan Bugis Bima.kita tetap menerima semuanya dengan lapang dada.karena Orang Bugis berpegang teguh pada salah satu pesan leluhurnya yaitu assipakataungeng atau perikemanusiaan.

    • fikram said

      kenapa bisa begitu
      karena bugis bayak yang mau berkuasa ki kamponna tau’e
      melo iyasseng jago de nello icekkeri…..

      • Muh.Syukri Basri said

        Ambisi berkuasa itu karakter orang per’orang,bukan hanya dominasi orang Bugis.bahwa orang Bugis tidak mau di cekkeri,itu merupakan suatu anugrah yang mendorong orang Bugis untuk selalu berusaha,berkreasi,berjuang dan insya Allah orang Bugis akan siap dengan segala resiko atas usaha dan perjuangannya.

      • Risal said

        Aga bettuanna isalai kampongnge, ko elo’mi icekkeri di kamponna tauwwe???

    • arman bone said

      knpa nda lngsung hantam sj itu orang

  65. radzuan ahmad said

    assalammualaikum…saya juga ank bugis dri keturunan sebelah bapa..berasal dri segamat johor tetapi sudah tidak pndai berbahasa bugis..asal datukku adalah dari riau dan mengikut sejarah dri ayahku,datukku juga merupakan salah seorang pengikut sultan ibrahim..alhamdulillah sihinggau beliaau meninggal n sehingga kini gambr beliau masih berada di muzium negeri johor dalam pasukan johor militery force (JMF),,dan kini aku telah berkahwin dgn seorg ank bugis yg berasal dri sndakan sabah yg mna bapanya (andi nursalam) berasal dri palopo makassar..aku bangga mnjadi ank bugis kerana drh pejuang yg berani mengalir dlm tubuhku..hidup ank bugis..insyaAllah,kalu ader keizinan dan dimurahkan rezeki aku akn berkunjung ke makassar..

  66. Muh.Syukri Basri said

    Kepada Saudara-saudara Bugisku di Malaysia,Bersyukur dan berbanggalah anda karena hidup di negeri Melayu,negeri cantik nan elok secantik dan seelok St.Nurhalizah.Penduduknya Jujur dan ramah.mereka menghargai kejujuran dan mengakui kerja keras orang.ingatlah pesan leluhur kita,’semakin kita di hormati semakinlah kita nunduk dan bersujud pada orang.ingat makin seringkita berterima kasih pada orang bukti makin seringnya kita bersyukur pada Allah.

  67. Masturah said

    Kami bugis dari pontian kechil, johor. Salasilah keluarga yang atas atas tak tahu sebab orang yang pegang buku salasilah tu dah berhijrah ke luar negara dan dia pon tak ingat mana dia simpan buku tu. Ayah memang bersemangat nak tahu tapi dengan keadaan dia yang semakin kurang sihat rasanya susah nak jumpa.

  68. zaida said

    sy pun keturunan bugis asal dr kesang muar masih ada bukti lagi barang peninggalan.

  69. P 4550 LE said

    INGAT BUGIS ADLAH SUKU BESAR YG DI AKUI DI DUNIA, bGtu bnyak suku ddunia , tpi BUGIS MEMPUNYAI TULISAN HURUF TERSENDIRI yg kita kenal dgan
    AKSARA LONTARA

  70. P 4550 LE said

    saya bangga dngan saudara2ku yg masih mau mengaku sbgai suku bugis wlaupun besar d daerah perantaun……

    Jika anda orang bugis….
    1. Berani & jujur serta bisa mempertanggun jawabkan setiap kata2x…
    2. Suku bugis adlah suku besar yg tersebar d sluruh pelosok dunia…..
    3. Ingat orang bugis memepuyai semngat juang yg tinggi & pantang meyerah mghadpi sgla rintanga……..

    Buat saudara2ku mari gabung d
    ”OGI TEDDE”
    SEMNGAT BUGIS = STREET BURNER

    Yang ingin belajar bahasa BUGIS yg pasif & benar klik sja dbawah ini,

    http://anakogie.wordpress.com

    Dsni t4 gaul anak bugis……

  71. pe

    • Saya juga keturunan Bugis Tok Setiu di Terengganu…tp kini dh jd Melayu yg gune loghat Kelantan…ayah aku msih lg myimpan parang Bugis dianggarkn berusia 200 tahun…duit2 lama pom byak dalam simpanan keluarga kami…paling tua syiling dolar sepanyol 1795…Nma Daerah Setiu pom sempena name nenek moyang aku dulu…huhuhu…tp aku bangga kerana dilahirkan sbg Islam yg berbangsa Melayu…Bugis itu hya etnik dalam bangsa Melayu…allahuakhbar….

  72. cella ogi said

    Bermula adalah sasilah yang keturunan daripada Bugis itu” iaitu asalnya seorang raja perempuan di negeri luwuk . kata setengah rawi ” keturunan daripada Balkis konon wallahuaklam bihaqiqitiha” adalah namanya raja itu sitti malangkae”ia perempuan jadi raja di tanah Bugis siyalang. Dan adapun sitti malangkae” itu beranakkan Datu palingi”i dan ia beranakkan patutui” dan ia beranakkan Betara Guru. dan ia beranakkan ‘ Betara Latto” dan ia beranakkan saweri gading ‘ dan ia beranakkan La Galigo ‘ dan ia beranakkan ‘ paduka saungri-wara’ Lattalaka ‘ dan ia beranakkan sianjange kurinna ‘ dania beranakkan Batari Toja Malajjangi Lopi Bali ‘ dan ia beranakkan To Tandari ala” Mallajangi Ulirina ‘ dan ia beranakkan La Rummapa ‘ matindru ri Wara ‘ dan ia beranakkan La sessungriwu” matindru ri La Rapung . dan ia bearanakkan Batara Tungka ‘ matindru ri Malangkae ” dan ia bearanakkan Lapa’ nyewi Malopi ri Yalla” dan ia beranakkan Lapa’Dolang Mallajangi rawi ri Lalangi ” dan ia beranakkan sessungrewo’ Nannu ri piritiwi ‘ dan ia beranakkan Tawakasawo’ matindru ri Yoso ‘ dan ia beranakkan Batara Towangkaha ‘ matindru ri Malangkae ‘ dan ia beranakkan Topamadang matindru ri napa ‘ dan ia beranakkan Towalae ‘matindru ri Tanatakko ‘ daia bearanakkan sitti Riwara ‘ matindru ri Cabatekka ‘ dan ia beranakkan La wowownglangi ‘ matindru ri Langkanana ‘ dan ia beranakkan Makarumapa ‘matindru ri Tumputekka ‘dan ia beranakkan La Mapipolang Luppa’ ri Matabbassi ‘ dan ia beranakkan Tutamue ‘ ri pasi Tunu Sulu CI’na ‘ dan ia beranakkan Tori’ abusungenge siallajangi ri Langkanana ‘ dan ia beranakkan Tandari Teong matindru ri li Rakudona ‘ dan ia beranakkan Tandari Ampa’ matindru ri Balusuwi mallajangi ri kalakanna ‘ dan ia beranakkan Koriallangi matindru ri Cinrana ‘ dan ia beranakkan La Tandari Ampa ‘ dan ia beranakkan Mappasilang matindru ri salikona ‘ dan ia beranakkan La Tuandah matindru ri kanana ” dan ia beranakkan La Tandari nyupa ” dan ia beranakkan Landaraeng ri Talu ‘ tandareng ‘ dan ia beranakkan La Maddusalat . Maka ia yang mula-mula masuk Islam ; iaitu cucunya Datu di Luwuk dan cucunya juga Datu di soppeng dan cucunya juga oleh Arung Batiting pula . Dan La Maddusalat itu beranakkan OPU Tandari Borang Daeng Rilakka ia bearanakkan lima orang laki-laki ‘ satu ibu dan yang seorang namanya Daeng parani dan anaknya yang kedua Daeng menambun dan anaknya yang ketiga Daeng Marewah dan anaknya yang keempat namanya Cella ” adapun sebelah barat di panggil orang ia Daeng pali ; dan anaknya yang kelima namaya Daeng kamase”

    • kiki said

      asalamuallaikum,wr,wb
      numpang bertanya,apakah daeng tau keturunan wak bambong bin daeng marola penghulu kampung sungai karang dan tok reona bin lincang pengasas pekajang lurus dijohor yang mempunyai sepupu bernama tok alip dan tok esang sebutan nama panggilan itu,terimakasih

      • mohdnoor said

        assalam..tok reona bin lincang tu siapa kepada wak bambong…kerna wak bambong adalh moyang saya…sy dn keturunan wak bambong berada di daerah pontian,johor

  73. yusuf gazz said

    ada yang tau nasab keluarga al qadri yang turunn bugis gag ya ???

    kalo saya sendiri keturunan bugis bone, salam kenalsaudara2 ku semua

  74. maldiene said

    buyut saya Andi Djemma, sekarang saya di jakarta

  75. cella ogi said

    bagus tu kalau mau belajar bahasa bugis senang saja kalau makan bahasa bugis mandre.jalan2 jokka2 kalau apa kabar.aga kareba.kalau sepupu.sappo.klau bercakap mabbicara.kereta oto.orang tau.limpas lalo.mandi dio.panas mapalla.mata hari mata asso.kalau ada hurup yg dabol bacah dengan teliti

    • Abdul Kadir, S.Pd said

      saya asli orang bugis yang menetap di kalimantan timur tepatnya di desa batuah km 23 kabupaten kutai kartanegara kecamatan loa janan disini bahasa dan adat istiadat bugis masih sangat kental jadi siapapun yang mau belajar pake bahasa bugis cobalah berkunjung kekampung kami samarinda

    • Norriza Idris said

      Terima kasih..walau sedikit tapi membantu saya menyiapkan assignment tentang asal suku kaum saya..

  76. asniey said

    assalamualaikum..saya orang kelantan tapi suami saya sabah keturunan bugis
    kedua-dua belah pihak dapat terima kami dengan baik ..saya suka semua yang berkaitan dengan bugis ,dan saya juga kerap pulang ke Makassar…rumah mertua saya di Maroangin Enrekan..cuma yang saya sedih saya x dapat bercakap dalam bahasa bugis …jika saudara suami di kl buat acara saya jd segan …mereka semua berbicara dalam bahasa mereka…saya hanya diam seribu bahasa..saya boleh memahami percakapan mereka cuma saya x pandai untuk mengeluarkannya..bantulah saya !!!!!!!!!!!!!

  77. daeng mahmood said

    kat jb ni da ada persatuan ekonomi tuk owg bugis so kalu korang nak upgrade ekonomi atau watever dtg la skudai boley join persatuan anak2 ugi n da lama launching kat tv3 dlm malaysia hari ini.arios amigosss.fada idik ank ugi..

  78. daeng mahmood said

    ajak na msirik man caji twu ogi

  79. randislam said

    ini saran dari komunitas bugis yg ad di batam (riau).nenek moyang kita sdah berperang demi masa depan ank cucu nya…dan sekarang kalian keturunan bugis yg ada d luar selawesi khususnya dan indonesia umumnya…bersatu n banggakanlah nama bugis d mata orang luar.kalau di malaysia bahasa n adt bugis di larang dimna SIRI mu(MALU MU).kalau itu trjadi di tmpat saya maka komunitas bugis akan bertindak…..meski harus perang darah

  80. cella ogi said

    madeceng tu sappo ewako bugis kegakotu monro tau to letta tamako mai sappo aslinya bugis tu sejara salasilah melayu dan bugis di malaysia lima bersaudara telah menyabung ayam dia sangat berani memang hebat cerita tu sappo mau belajar bahasa bugis hubungi saya

    • asniey said

      salam perkenalan leh saya belajar bahasa bugis …

      • DARMAWANGSA said

        Bu Asniey.

        salam Kenal saya darmawangsa dari WAJO SULAWESI SELATAN… kalau mau bahasa bugis … Tolong list bahasa melayu sehari-hari di rubrik ini nanti. Kami akan mentranslate… ke bahasa ugi

  81. asmekum semua………
    bugis yang dari mana yang asli,
    macam-macam bugis,
    bugis bone,bugis pinrang,bugis wajo,bugis enrekan,bugis makassar,bugis pare-pare,bugis sinjai,dll……

  82. anto said

    inilah yg saya herankan kenapa malay dan indon selalu ingin begaduh padahal malay dan indon adalah saudara

    • DARMAWANGSA said

      Itu adalah politik adudomba orang diluar Asia Tenggara… karena kawasan ini akan berkembang lebih hebat dari benua AMERIKA sana.

  83. Dian Ogie said

    lanjut kan perjuangan mu ank ogie,……… walau kita ad dmna2, kita tetap bugis, ok!

  84. Zulkifli said

    Bugis Linggi telah menghasilkan ramai intelect dan ulama. Misalan ayah Pendeta Zaaba (bapa Bahasa Malaysia) ialah seorang guru keturunan bugis Linggi. Adik Zaaba pernah jadi Pengetua Maktab Perguruan Sultan Idris (Haji Mohamad Yusof), Ulama terkenal Negeri Sembilan seperti Sheikh Jallaludin, Sheikh Haji Mohd. Said, Sheikh Ahmad (Mufti Negeri Sembilan tahun 60 an), Sheikh Haji Murtadza (Bekas Mufti Negeri Sembilan), Haji Redza bin Sheikh Haji Mohd Said (wakil Rakyat Rembau tahun 60 an), Tan Sri Dr. Mohd Said (Menteri Besar Negeri Sembilan tahun 60 an, Doktor Melayu pertama NS), Datuk Lokman Yusof (Datuk bandar Pertama Kuala Lumpur), Haji Mahadi bin Sheikh Haji Mohd Said (Pelakon Zaman P. Ramlee) dan ramai lagi yang telah menyumbang kepada kemakmuran Malaysia. Linggi diduduki oleh keturunan Bugis dari Rhiau sekitar tahun 1780 dan ada pertalian darah dgn 5 raja bugis bersaura udaserta Raja Haji.

  85. assalam,,,sepa kat sini orang bugis kat sarawak,,,nak minta tolong ne??huhu

  86. aqeyLs said

    saya berdarah keturunan bugis yang related dgn perak juga,. setakat ni saya masih mengkaji salah silah keturunan saya. sejarah famili saya berkait dengan sultan azlan dan sultan yusuf dan datuk saya sendiri pernah tinggal di istana.

    anyway saya akan terus mengkaji :). thnx for the info

  87. khairuddin said

    Baru ku tahu hari ini….aku ingat asal dari JAWA….tapi asal keturunan ku adalah berdarah BUGIS….bermula dari
    Daeng Parani>>>Daeng Kemboja>>Raja Abdul Samad berkahwin dgn Perempuan di RIAU >>telah mendapat 4 Orang anak iaitu 1) Raja Umar bin Raja Abdul Samad 2) Raja Haji bin Raja Abdul Samad 3) Raja Buruk binti Raja Abdul Samad 4) Raja Seni binti Raja Abdul Samad >> Melalui Perkawhinan di antara Raja Umar bin Raja Abdul Samad dengan Y.M. Raja Khadija binti al-Marhum Sultan ‘Ala ud-din Shah, second daughter of H.H. Paduka Sri Sultan ‘Ali I ‘Ala ud-din Shah ibni al-Marhum Raja Kamboja, Yang di-Pertuan Muda of Riau telah mendapat 2 Orang anak iaitu 1) Raja Zainal Abidin bin Raja Umar dan 2) Raja Bahida binti Raja Umar …… Salasilah keluarga sebelah ayahku adalah dari generasi Raja Zainal Abidin bin Raja Umar yang dirahsiakan atas sebab2 tertentu…sehingga kini kalau ditanya akan di marahi…oleh ayahku….Semasa kecil aku pernah pergi di MAKAM di JUGRA Klang……aku berasa pelik kerana aku bertanyakan Nama penuh arwah atukku…(HAJI MOHD YUSOFF ZAINAL ABIDIN) dan selebihnyaa akan di marahi oleh ayahku….aku tetap akan mencari rahsia2 di sebalik cerita ini dan bukti2 yang ada….sesiapa yang boleh membantu dan mempunyai kisah yang sama boleh hubungi saya di talian 012-2135676…

  88. andi muhammad nur masese said

    jika tidak keberatan dibuatkan buku saja, agar semua kalangan bisa baca. mkash

  89. ungku daniyel said

    A.W.W .teman dan taulanku….gelaran lanun ni adalah gelaran yg diberikan penjajah …..kebetulan sejarah nusantara ditulis oleh penulis2 penjajah juga maka tak mungkin mereka menulis bangsa yg menentang mereka adalah hero atau pahlawan2 bangsa….sebenarnya pejuang2 Bugis terpaksa meninggalkan Makassar sekitar 1667 selepas ia ditawan Belanda menyebabkan migrasi besar-besaran Bugis ke Sumatra dan Tanah melayu….termasuklah yang belayar meninggalkan tanah Bugis dn Sulawesi Selatan ialah pahlawan2 Bugis yang berani meneruskan perjuangan mereka akan menyerang dn menawan kapal2 Belanda di sekitar kepulauan Melayu ketika itu…maka berlakulah pertempuran yg berterusan antara Bugis dn Belanda sehinggalah kpd sejarah campurtangan Bugis di dalam sejarah Johor, Selangor Pahang,Melaka, Negeri sembilan dn Kedah dan tentu kita masih ingat penentangan Bugis di Melaka dgn terbunuhnya pahlawan Raja Haji ketika menyerang Belanda di Melaka…Raja haji juga dikenali sebagai marhum teluk Ketapang…berbalik kpd persoalan awal kita…sejarah perlu ditulis oleh orang Melayu sendiri bukan ditulis penjajah…. barulah kita dapat menonjolkan dan menghargai betapa hebatnya pahlawan dn bangsa kita zaman dahulu…..cuba kita fikirkan mengapa Barat meletakkan sir Francis Drake, Ferdinand maggelan dn Christopher Columbus begitu hebat hingga kita terpaksa mempelajarinya dlm buku2 sejarah? …walhal merekalah yg amat layak digelar lanun hingga menyebabkan hilangnya bangsa Red Indian di AS…begitulah juga dgn pelayar2 barat yg lain….nama mereka agung kerana ditulis oleh bangsa mereka sendiri …kalau sejarah ditulis oleh kita sendiri maka kita akan meletakkan pahlawan lima anak raja Bugis bersaudara itu sebagai pahlawan tulen kerana merekalah yg berani menentang penjajah Belanda pada abad 16 yg lalu…. wassalam.

  90. ifulk said

    satu lagi..bukti orang bugis itu memegang kuat jati dirinya adalah keberadaan kalian yang mau mencari asal kebugisan dan budaya bugis itu sendiri..bugis is evidence the bigest culture,,,dont forgot your culture because that can have lost your self…

  91. ifulk said

    hai,,assalamu alikum wr.wb….saat browsing informasi tentang sejarah makassar di malaysia saya menumukan web ini kemudian membaca isi dan perbincangan anakanak keturunan bugis di malaysia. saya bisa membantu kalian jika ingin tahu banyak tentang bugis. ada buku yang membahas secara khusus tentang bugis judulnya The Bugis karya Cristian Pelras versi indonesia judulnya “manusia bugis” mungkin dengan buku ini kalian yang ada di malaysia dapat mengetahui asal usul dan jati diri kalian atau setidaknya dapat tahu tentang bugis itu seperti apa..

    this is common information about bugis. bugis salah satu suku yang besar di indonesia, terletak di sulawesi selatan. orang bugis dikenal sebagai pelaut ulung, pemberani dan perantau sejati. budaya bugis sangat kuat dan hingga kini adat istiadat warisan dari leluhur masih dijalankan meskipun beberapa diantaranya telah memadu dengan budaya modern. orang bugis sangat memegang teguh persahabatan. dalam diri orang bugis sangat mengutamakan arti keberanian, kejujuran, dan kepintaran. jika orangorang bugis datng ke malaysia itu karena keberaniannya mengarungi laut, jika orangorang bugis bisa bertahan di malaysia itu karena orang bugis sangat memegang teguh arti persahabatan dan kejujuran. di indoneisa, orang bugis tersebar di banyak tempat (hampir setiap pulau memiliki komunitas bugis), mereka menghuni tempat tersebut jauh sebelum terbentuk negara Indonesia, sama halnya ketika nenek (leluhur) kalian datang ke negeri malaysia, tapi pada intinya pusat suku bugis terletak di sulawesi selatan, indonesia.

    saya seorang bugis, sekarang tinggal di makassar. saya sedang mencari sejarah dan informasi arkeologis (artefak) bugis atau makassar yang ada di negara malaysia, jika kalian dapat membantu memberikan informasi ini, saya berucap terima kasih sebesarbesarnya.

  92. Ambo Ako/faizal said

    askum…sy jg keturunan asli darah bugis,ibu n ayah org bugis n aq d lahirkn di tanah bugis,besar di tanah bugis wajo di sulawesi selatan n skrg kerja n cari hidup di tanah semenanjung malaysia…sy bngga berketuruan darah bugis…rebba sipatokkong,mali si parappe,malilu si pakainge, artinya jatuh saling membantu yg jatuh di kasi berdiri,yg susah di tlg,saling mengingatkan dlm hal yg baik jika berbuat silap…
    Sisemma rijajian,siseng toma mappau/taro ada,artinya kita cuman skali di lahirkn maka skali juga berjanji/mengucap…siri’na naposiri,ade’na papoade,artinya malu berbuat malu n adatnya yg di pegang n di anut…majjanci napegau,mabberekkada namalebbi,yero yaseng tau ugi,artinya b’janji di tepati,berbicara yg sopan,itu baru di bilang org BUGIS,pertahankan bahasa,adat n suku bugis…

  93. Mohd Zaim said

    hidup bugis penrang

  94. Mohd Zaim said

    apa karebah …………( apa kabar) sodara ……sy org bugis skrg menetap di slangor
    cpa mau belajar bhsa bugis silah la dtg ke taman subang mas

  95. umai said

    Tak perlu bangga melulu sangat psal bangsa bugis ni..Nenek saya pun keturunan bugis pendrang..bangsa bugis di M’sia tak ada kot..suku-suku dalam M;sia memang adalah n banyak suku..termasuklah suku bugis. time i kecil2 dulu.. ayah saya perna cerita psal konfrantasi Indon lwn M’sia di Kalabakan, Twu, Sabah thun 1963 ramai tentara Indon mati ditembak oleh askar M’sia.. yang bernama Askar Melayu..takdo bro nama askar bugis..saya bangga jadi Bangsa Melayu…banyak tentara Indon yang mati konfrantasi tersebut adalah suku bugis..Maknanya lebihbaik kita bina Bangsa Malayu khususnya di Negeri Sabah..dan kita martabatkan bangsa melayu di keseluruh dunia..pepata Hang Tuah…takan hilang Malayu didunia..Tq bro yang iklas..

    • umai said

      Tak perlu bangga melulu sangat psal bangsa bugis ni..Nenek saya pun keturunan bugis pendrang..bangsa bugis di M’sia tak ada kot..suku-suku dalam M;sia memang adalah n banyak suku..termasuklah suku bugis. time i kecil2 dulu.. ayah saya perna cerita psal konfrantasi Indon lwn M’sia di Kalabakan, Twu, Sabah thun 1963 ramai tentara Indon mati ditembak oleh askar M’sia.. yang bernama Askar Melayu..takdo bro nama askar bugis..saya bangga jadi Bangsa Melayu…banyak tentara Indon yang mati konfrantasi tersebut adalah suku bugis..Maknanya lebihbaik kita bina Bangsa Malayu khususnya di Negeri Sabah..dan kita martabatkan bangsa melayu di keseluruh dunia..pepata Hang Tuah…takan hilang Malayu didunia..Tq bro yang iklas..

  96. haji umrah said

    Artikel yang sangat bagus…..

  97. rukmah bin mannu said

    aku anak bgis yg brasal dri tawau sabah.aku bangga jd anak malaisya walaupun aku blum dpat kad pengenalan.skrg ini aku hanya memegang reset taraf kewarganegaraan.smoga aku cpat dpt kad pengenalan.AMIN

  98. abdulhak said

    Bugis adalah perkataan kemudian,kerana leluhur bugis”SAWERIGADING sepupu sekali dengan”SERIWIJAYA dan menantu Raja MAJAPAHIT” sila telusuri ILA GALIGO ( kitab sastera bugis yang terpangjang di Dunia /

    • syukri.b said

      “Ini ngarang-ngarang ya ? Sawerigading dari Luwu, Seriwijaya dari Sumatra dan Majapahit dari Jawa.Sedangkan deklarasi pertama orang Bugis itu di tanah Pammana Kab Wajo.dengan sumpah” Merdeka Orang Bugis hanya adat yang di jadikan Tuan”

  99. Ibn Sina said

    gelaran lanun hanya dari kacamata penjajah lebih2 lagi sejarah yg ditulisnya!…kalau orang melayu yg tulis sejarah kita pun boleh katakan semua penjajah dari Eropah itu lanun yg lebih dahshat!…mana tidaknya cuba kaji sejarah penaklukan Melaka oleh Alfonso D albuqerque si portugis, penaklukan Filipina oleh Sepanyol. Penaklukan indonesia oleh Belanda!…kaji juga sejarah Sir Francis Drake keliling dunia sambil menjadi lanun!..kalau kita kaji sejarah Perang makassar antara Bugis dan Belanda…demi mempertahankan tanahair dpd Penjajah Belanda orang2 bugis telah keluar melancarkan serangan melalui laut yg sbenarnya matlamat asalnya membinasaka semua kapal penjajah yg ditemui di laut di kepulauan Melayu!…maka khabarnya banyaklah kerugian dan kehilangan nyawa yg dialami Belanda dgn keberanian para pahlawan Bugis itu… hinggalah kepada sejarah serangan orang Bugis untuk menawan Melaka dpd penjajah Belanda dibawah ketuanya Pahlawan terbilang Raja Haji yg akhirnya terbunuh oleh bedilan peluru Belanda dan almarhum dimakamkan diTeluk Ketapang Melaka…demikianlah hamba yg hina ini ingin memperbetulkan beberapa tanggapan masyarakat kita yg sebenarnya dipengaruhi dek buku2 tulisan Barat! Jangan lagi mudah terpedaya dong!

  100. Muhammad Basri said

    Kebanyakan bugis di malaysia ya…., saya orang bugis bone dari sebelah Dari bapak dan ibu, saya ngerti bahasa bugis, tapi kurang cakap ngucapinnya, Siapa yang tahu Budaya bugis ( Barasanji ), siapa yang tahu Kue bugis, Kue apang, Kue doko-doko, Putu bugis, Bagea, ,,,,,,,,,,,,,,,

  101. Saya keturunan Bugis yang tinggal di KL Malaysia. Kalau cintai Bugis bacalah karya Sasterawan Negara-Arenawati- cerita dan budaya Bugis banyak tergambar di buku-buku tulisan beliau kerana beliau berasal dari Makssar .Tahu tak para sahabat?

    Mazinroni KL

  102. Elperani said

    Ramai cucu cicit keturunan Bugis yg terkenal di malaysia ni,tapi mereka telah berismilasi dgn pelbagai etnik spt Melayu, jawa, banjar, minang, cina dan Arab menjadi melayu akhirnya…antaranya selain Sultan Johor dan Selangor ialah nama2 spt Almarhum Tun Razak bekas PM, Tun Dr Ismail bekas Timbalan Pm, Tun Musa Hitam bekas PM,Datuk Sri Najib dan Tan Sri Muhyiddin Yasin (Pm dan TPM sekarang)…negara amat berterima kasih atas sumbangan yg tak ternilai dpd mereka semua SUBHANALLAH!

  103. Sappo pole tana ogi said

    Siddi mi papesseng ku sappo mariengerang maneng ki aja lalo mu madoraka lao ri dua pajajieyang mu ! Salam

  104. Igo Darwis said

    Assalamu’alaikum. . .
    Aga kareba silessureng Ogi’ku…
    Aku asli Bugis asal Bone, skg dlm perantauan/ Sabah…
    Bangga jd orang Bugis, dimana-mana go mesti ada sj silessureng Ogi…
    Join me on fb http://facebook.com/igo.darwis1

    Trima kasih 🙂

  105. asbi bamba puang said

    HIDUP BUGIS !!

    assalamualaikum saya ucapkan buat saudara2 ku semuanya , saya bugis enrekang campur pinrang , berasal dari telupid sandakan sabah.. dan kini merantau ke selangor sebagai pelajar jurusan diploma pengurusan keselamatan . kepada kawan2 sebangsa bugis yg berada d malaysia mahupun indonesia , marilah kita sama2 mengeratkan sillaturahim sesama kita , agar bangsa kita ini dipandang mulia.. amin.. :))

  106. NatEs MEga said

    tlong dshare tentang raja2 bone RUMPANNA BONE WETTUNNA GORILLAE

  107. mahdan said

    Assiamm.nama saya mahdan dari melaka,dari keturunan bugis juga. Ingin minta bantuan rakan2 yg mana mempunyai org tua yg lebih arif tentang keturunan ini,kerana ingin sesuatu yg lbh mendalam.Sebab sekarang saya kurang sihat dan sering bermimpi tentang keturunan ini dan juga barang tertentu

    • AlMalakawi said

      Assalammualaikum
      Melake kat mane ?
      Saya ada terjumpe sorg tua, dia kata kalau nak tau keturunan kita, kita kene tau sekurang2nya 3keturunan atas kita contoh saya abu bin Ali bin daud klau lebih lagi bagus dia kata In Sya Allah akan dapat tahu. Caranya kene Solat subuh berjemaah 40 hari dlm masa yg sama kene buat Solat hajat utk tahu salasilah…dia kata petunjuk akan diberikan dlm mimpi…
      waAllahu’alam seingat saya tu je la yg dia bgi tau Ade ayt alquran dia suruh bace tapi saya tak ingat

  108. Faisal said

    Informasi yang sangat2 menarik,saya orang bugis dan sya bangga dengannya

    • Rashidah Ugiek said

      Salama’ majjepu iye maneng sumpu lolo ugikku di Malaysia….
      Angkalingai..
      Iyak mondro ki Felda Air Tawar 4 Kota Tinggi,Johor Bahru…
      Atokku DAENG MATTATA fole tanah ugik wajuk..
      Neneku fole tanah ugik bilawah..
      Iya’ makuku wei..wajuk campuruk bilawah.. Ugik wajuk campuruk bilawah Malaysia..hahaha…
      Ajak Mallufai ugikmu..fole figi wajuk, sidendreng, bilawah, lairung, bhone, mengkasar, buton.. tapaliharai ugik2 iye u sappo.. ajak tabbiangi..tapaliharai tonge-tongeng…
      Kalau lalo kik kiyolo bolaku..ajak tallupai leppang..
      Iye maneng sumpololo ugik ..Iye missengi kak atau engka assumpulolongeng lettuk kik mabberita..utajekki…
      Salama’ majjepu….

      • DARMAWANGSA said

        Kalau boleh tahu silsilahnya siapa.. sebaba saya orang bugis WAJO-Belawa. saya paham bahasa ogitta.

        salam darmawangsa

    • senyum said

      Salam. memang benar bangsa bugis terkenal wajah yang bengis, panas baran ( walaupun panas baran tetapi sebenarnya hati baik ) tetapi bangsa bugis juga mempunyai sifat-sifat pahlawan yang tinggi dan berani. saya kagum dengan bangsa bugis. saya juga berketurunan bugis dan mempunyai sifat-sifat seperti di atas. Sememangnya penjajah memanipulasikan fakta mengenai orang bugis yang kononnya bangsa bugis ialah lanun. kebenarannya bangsa bugis adalah bangsa yang mempunyai sejarah pelayar yang hebat. saya amat teruja membaca sejarah pahlawan bugis. mereka mempunyai baju perisai perang yang ternyata hebat pada zaman itu..oleh itu sama-samalah kita menghargai pahlawan bugis yang menentang penjajah pada zaman dahulu. kita semua harus bersatu merapatkan hubungan sesama kita dan bersedia menjadi bangsa bugis yang terbilang sepanjang zaman..

    • ridwan said

      lau mau tau dri trun temurun keturunan anda semua,..sila siarah pemakaman nenek moyang kta disitulah akan anda mengetahui siapa anda…..2 je.

      Sekian..

    • wakkam said

      seronok dpt tau asal usul kita….yg pasti kita semua bersaudara….idup ni kejap je…tak sempat nak buat apa…hehehe

  109. ahmad said

    bangsa bugis selalu digelar ‘lanun’…
    pdhl perkataan lanun 2 diberikan oleh penjajah seperti belanda n portugis krne owg bugis pd ktike 2 sgt branie menentang meraka
    oleh sbb itulah mereka menggelarkan bngse bugis nie lanun…
    blom ade bngsa len yg branie menentang penjajah belanda n portugis pd ketika itu..
    cme owg bugis je yg brnie menentang mereka..
    aq bngge jd owg bugis..

    • orang2 biasa said

      salam,
      sudah ada melayu yg menentang portugis.

      sekian, trima kasih.
      ehhee..

    • BUGIS Bernam Selangor said

      Aku pon bangga jadi Bugis. Bila baca catatan Tom Pires, Christian Pelras dan Raja Ali Haji makin buat aku kagum dan bangga dengan moyang-moyang kita. Maka makin bersemangat untuk berusaha dan memajukan diri.

      Hidup Luwuq! Hidup Bugis! Hidup Terus Bugis!

      Salam dari Bugis Bernam, Selangor

      • kacukan said

        ya hidup luwu bapa ku bugis palopo asl luwu mama ku orang tator tanah toraja hahahahaah hidup malaysia

  110. Zulkiflie said

    falsafah bugis yang paling mengangungkan bagi saya adalah :Sekali layar telah ku bentangkan ku pilih karam daripada menongkah arus

    • radzuan ahmad (bugis johor) said

      skali kuludah,pntang aku mnjilat semula..skali mlgkah,akn kutruskn wlaupn tpksa mredah onak dan duri,skali bjuang,biar smpai titisan drh terakhir,hehehehhehehe….aku bgga drh bugis mengalir dlm tubuhku…hidup ank bugis!!!

  111. zakuan said

    saya pun bugis belah ayah….ayah saya dilahirkn di kedah..tp nenek moyang berasal dari bugis….sy bangga jadi bugis…sbb org bugis bijak,cerdik dlm biznez,rendah diri…dan byk raja2 bugis…..

  112. muhammad husyaeri bin smith said

    Salam sejahtera selalu, kami mewakili keluarg besar syech abdullah bafadal ygberada dwilayahsulsel tepatx dkabupaten bone kecamatan ajangale desa pompanua,masih bingung tentng sil silahketurunn syechabdul. MOHONPENJELASANBGI YG TAU.

    • subhan rahim bafadak said

      kami dari kota kendari juga keturunan dari syech abdullah bafadal, nanti kami cari tau silsilah keluarga kami, Insya Allah tahun depan diadakan silatnas seluruh dunia keluarga bafadal di kendari

  113. diana dian said

    assalamualaikum…..saya berketurunan bugis bone. kedua ibubapa saya juga sama. tapi malangnya sya tidak tau akan sejarah orang bugis BONE. setiap suku bugis ada latarbelakang masing-masingkan. kalu boleh sesiapa yang tau lebih jelas tentang suku bugis bone,blh bagi penjelasan???

  114. bugis itu..suatu titipan dari allah penerus untuk memperjuangkan ISLAM di dunia….arti UGI : united generation islamic/// BUGIS : berjuang untuk generasi islam…makax bila suku bugis memerintah suatu negara akan sejatra dn damai itu bangsa…trms…

  115. pahlawan bugis said

    siapa tahu sejarah raja embun??

  116. Daeng HEIKAL RIZAL....... said

    pada abad ke 19……….

  117. Daeng HEIKAL RIZAL....... said

    Sayan berdarah keturunan bugis generasi yg ke 5……… ….Keturunan Daeng Ampong….Keturunan Daeng Mappata amnya yang merantau ke Tawau sabah pada ke 19 khususnya saya ini bugis wajo……..Salam dari sabah kota kinabalu…..Aku bangga mempunyai darah bugis………….

  118. NUR HANIS IZZATI BINTI JAFRY said

    askom sy banga menjadi anak keturunan bugis…..sy ucap kan banyak 2 terima kasih kepada wan anjang sy kerana sy dapat tahu nenek moyang sy dulu adalah org bugis….sebalah nenek moyong sy ada lah panglima…..

  119. induk pendang said

    salam..
    saya juga ada berdarah bugis di sebelah bapa..bapa saya datang dari desa kalola, wajo, sul sel.. merantau ke malaysia bersama ibunya dan adik2 nya yang lain. dan berkahwin di sini. Di tempat saya (pahang) ramai juga orang bugis dan mereka masih mengamalkan adat budaya dan sentiasa berkomunikasi dalam bahasa bugis. rakan-rakan ramai yang pelik dan kadang tidak dapat terima adat budaya keluarga kami. apapun, saya bangga kerana menjadi anak bugis walaupun hidup di dalam keadaan yang semakin mengejar kemodenan. kalau anda semua nak tahu salah seorang adik saya telah di beri nama ‘Arief Makkassau’ oleh bapa saya..heheheh

  120. ku daeng said

    ape kate kita semua pie di FB daeng 1malaysia………….

  121. ARIES ANDY said

    AKU ANAK BUGIS SOPPENG, MERANTAU KESABAH PADA THN 1990-2012.
    YG AKU BANGGA ADALAH; SEGALA PENDERITAAN YG AKU ALAMI BERMACAM-MACAM
    TEMUI SAYA DI FACEBOOK, harisandyhuke@yahoo.com (Aries Andy)
    WALAUPUN HUJAN EMAS DI NEGERI ORANG, HUJAN BATU DI NEGERI SENDIRI, AKU TETAP MEMILIH NEGERI SENDIRI. PEDDI PALAOKA UDDANI PALESUKA, TARO ADA TARO GAU.

    • aku juga anak bugis asli soppeng…mk sya mla m’jjk kki k mlysia pda taun 1979-2012 dn kmi smua b’saudra smua ada d’mlsyia…dn skg umr sya 16taun sya pnh blik kg mmk sya wk2 umr sya 5taun…kg mmk sya d’indnsia pdlmn umpungeng…dn psti aries tau yg bgs soppeng nie jrg tau kt mlysia mjorti kuat m’rntau adlh bgs bone…btl x???ok sappok…

  122. clebes

  123. daeng said

    jom makan berasak lapo lah

  124. lataliu daeng rabbile said

    saya suka baca sejarah” bugis,karna sy orang bugis…idi yaengkae ripaseng rinenetaa pa’paseng agi”na,akketinni massei papasenna.

  125. pakampik tehdong said

    assalamualikum saudara sebangsa ku..
    klu kita berbalik dari fakta sejarah bugis..
    keturunan bugis ini klu di pikir bukan sembarang bangsa dan keturunan..
    dari dulu lagi nenek moyang kita menjelajah hampir keseluruh pelusuk dunia..
    dari timur hingga kebarat..
    dalam berapa tahun ini sudah ramai yang ingin tahu keturunan dan bangsa mereka..
    tapi klu kita lihat ramai saja yang mengaku mereka keturunan bugis..
    maksud bangsa mereka sendiri pun mereka tidak tahu..apa maksud bugis.. setiap huruf
    ada membawah maksud tersendiri bagi yang tahu apa erti kata bugis..
    bagi mereka2 yang mengaku keturunan bugis carilah erti kata setiap huruf bangsa kita..
    dari nenek2 moyang kita memang ada maksud tersendiri..
    bukan hanya nama bangsa saja..orang2 sebangsa kita tidak sombong,bercakap benar..
    adat mereka tinggi..patuh pada agama dan ajaran islam sebenar..itulah bangsa kita
    bugis..jadi jangan cemarkan bangsa kita..

    B..
    U..
    G..
    I..
    S..

  126. Izam said

    Salam perdana,info yg berguna

  127. ambo dallek said

    Saya amat bangga di lahirkan suku atau bangsa bugis kerana Sang Pencipta memilih suku ini ada kehebatan tersendiri..contoh yang amat mudah di malaysia.kebanyakan sultan atau raja di malysia adalah berketurunan bugis.Di situ saya amat brsyukur kpd Allah kerana kehendaknya suku bugis boleh menjadi raja/sultan dan automatik Allah meninggikan darjat suku bugis di malaysia.. jadi tidak salah kalau kita bangga dari mana asalnya kita.kerana bangga itu juga hampir dgn syukur. dan bersyukur itu amat dekat dengan allah.. kalau x silap saya keturunan ke 5 dr daeng perani n dekat dkat dgn kerajaan johor.. pemerhatian saya suku bugis ini orgnya jujur,setia kawan yg kuat dan byk sifat yg baik..hehhe..

  128. abi eliza said

    Hidupkan selalu budaya bugis…………………..

    Hidup Bugis……………………………………………….

  129. Acok juz said

    Saya mau feedback komen iwan je tawwa@lau makkassar bukan bugis knpa org sebut bugis makassar?..hehehe..aja macule cule sola..

  130. Acok juz said

    Makasi,jd tau sejarah bugis ni..

  131. aries andy said

    SAYA BANGGA MENJADI ANAK KETURUNAN BUGIS SOPPENG, WALAUPUN AKU TINGGAL DI MALAYSIA
    SAYA MULA MERANTAU DI NEGARA MALAYSIA PADA THN 1990 HINGGA SEKARANG

  132. anak bugis said

    pada idi pada elo si patue si patokan,

  133. Pak Long said

    Assalamualaikum
    Pertama sekali maafkan saya jika komen saya ini menyinggung hati.

    Yang kedua, daripada posting di atas saya dapati sebilangan yang
    membuat komen seolah-olah Bugis dan Melayu adalah dua bangsa yang
    berbeza.

    Sebagai orang keturunan Melayu (Perak + Mandahiling + Terengganu)
    yang saya faham semua etnik di Kepulauan Melayu sama ada Perak,
    Kedah, Jawa, Banjar, Rawa, Kelantan, Pattani, Brunei, Champa,
    Mindanao, Sulu, Boyan, Bajau, Dayak, Terengganu, Aceh, Minang,
    Batak dan lain-lainnya termasuklah Bugis adalah Melayu.

    Kepelbagaian bahasa di kalangan umat kepulauan Melayu adalah
    anugerah Allah.

    Masyarakat Melayu di Semenanjung Tanah Melayu
    pada zaman silam mempunyai raja-raja mereka dari tempat
    lain contohnya Melaka (raja keturunan Palembang), Negeri Sembilan
    (raja keturunan Minang), Selangor (raja keturunan Bugis)
    dan Perak (raja keturunan Melaka) kerana semua adalah Melayu belaka.
    Malah di zaman moden ini Negeri Sembilan, Selangor dan Perak masih
    mengekalkan raja sedemikian.

    Di tempat saya percampuran orang Perak, Bugis, Jawa, Banjar, Rawa
    dan sebagainya adalah perkara biasa.

    Sekian, terimakasih.

  134. infoawi said

    ayoo org bugis gbung di http://komunitasbugis.tk

  135. irna bin anton said

    sy adlah,,s’0rng brdarah bugis asli,,dtang dari kab bone,sulawesi selatan,Indonesia mrantau ke lahad datu sabah malaysia…di lahir kan dan besar di kalangan orang2 bugis..,saya baru tahu kisah awal bugis di malaysia..saya teramat kagum dengan kerja sama suku bugis-malaysia..tQ

  136. abdhamidalilinggi said

    Kg Linggi NS dipinggir kan oleh kerajaan yang ada kerana tidak mau terbongkar rahsia yang sebenar nya..wal hal di ketahui bahawa Yam Tuan pertama sebenar nya berasal dari keturunan daeng2…oleh kerana wafat nya daeng chellak [ akibat diracun oleh sultan melayu kerana hasat dengki] maka Negeri Sembilan tiada bertuan pada masa itu.Datang la pula wakil dari sembilan daerah mengadap Sultan Johor mennaya kan siapakh patut menjadi ketua. Titah baginda..agar pergi ke tanah sumatera menjemput salah seorang berdarah raja untuk ditabal kan sebagai Yam Tuan..sebab itu la sampai sekarang Linggi digelar sebagai “Gajah Tunggal” tempat yang tidak mengamal kan adat pepatih seperti mana daerah2 lain..Linggi dahulunya disebut Negeri Linggi dan didalam salisilah Bugis Dato Awaluddin dan Kekanda nya Dato Sarilah adalah sebenar nya anak Raja Bugis [ Haji Daeng Chellak @ Sultan Alauddin } yang dipadam kan dari salasilah sebenar keluarga…ini ada la kerana Al marhum Dato Awal bersumpah membuang segala gelaran diraja..pada seluruh keturunan nya sampai sekarang. Kalu ikutkan org2 kampung linggi sendiri adalah berdarah raja yang tidak memakai apa apa gelaran istana..bagi 9 luak yang ada jangan la menidak kan apa yang batil kerana depan ALLAH nanti akan diperhitungkan..salam

    • orang2 biasa said

      salam,
      sy stuju.

      sungai perak-sungai linggi adalah dibwh ptdbiran bugis selangor.
      raja ahman atau abdul rahman dilantik sbg pembesar di simpang kn?
      then, yamtuan rembau raja ali, putera raja ahman atau abdul rahman dilantik sbg pembesar di rembau yg menwakili seluruh sungai linggi.kan?

      mereka ni keturunaan raja muda nala bin sultan salehuddin bin daeng chelak.

  137. ana ogi said

    jaya trus bugis@ogi,,,

  138. wawan said

    saya br’janji dan br’sumpah akan menjunjung tinggi adat_istiadat org BUGIS !!
    dan tak lupa jg pd LELUHUR ato NENEK MOYANG.quw, , smoga d’trimah d’sisi Allah SWT. .
    amiend.

  139. concern said

    saya orang malaysia berketurunan melayu pattani(ayah) n arab+cina+melayu(mak)..ibu saya berketurunan syaidina hussein bin syaidina ali tapi saya merasakan saya tak perlu riak atau sombong akan keturunan saya ini..saya mempunyai ramai kawan bugis(mostly dari perak) jawa,kedah,kelantan-pattani n banjar..setelah membaca beberapa comment diatas saya rasa ade segelintir yg terlalu banggakan sukunya….bagi saya samada orang tu jawa,pattani,bugis or german sume sama saje..ingat pesanan nabi kita semasa khutbah terakhir kat padang arafah-tiada beza antara orang arab n bukan arab,puth atau hitam..yg membezakan manusia cumala amalan kebaikan-..nabi kita juga penah bersabda-” Bukan dari golongan aku sesiapa yang menyeru kepada assabiyah dan bukan daripada golongan aku sesiapa yang mati atas jalan assabiyah.”

    • Setuju,
      Suku apapun kita, dari negara manapun kita,
      Kita tetap saudara, “Saidara Seiman”,

      Ingat ketika zaman nabi Hijrah, antara Muhajirin dan Anshar saling mencintai layaknya mereka mencintai dirinya sendiri….

      jadi tak usahlah kita persoalkan suku apa kita, yg penting kita ini semua Saudara dalam satu Iman…

    • Hamdan Ahmad said

      Setuju sekali. Apa yang dinyatakan for rekod sahaja – tak lebih dari itu. Macam kita tulis biografi seseorang, perlu dinyatakan CVnya dengan tepat. Itu sahaja – saya rasa tak salah dan bukanlah menggunakan bahasa egoistik dan bangga tak tentu fasal.

  140. saya dri BARRU saya cuma kturunan uwa kasi…..

    salam 1 darah buat bugis d rantau jga slalu kta punya tali prsaudaraan…………..

    timika.papua

  141. adu low bgini mcam sya jga rindu dgan tana ogiku…………

  142. daeng chelak itu bkn orng bugis,melainkan org makassar,,,
    dari gelarx sja udh keliatan…gelar daeng kebanyakan di pakai oleh orang makassar..
    sama dengan Muhammad Nazaruddin karaeng agang je’ne ,yang merupakan ayah dari Tun Abdul Razak,juga adalah asli makassar..
    Makassar is not bugis….ewako makassar!!!!!

    • Muh.Syukri Basri said

      Daeng Cella itu lahir di Tanete Barru,beliau putra Latendri Borong daeng rilekke.Cucu Lamaddusila Karaeng Tanete dari perkawinan Lamaddusila dengan Putri Pajungnge ri Luwu.sedangkan,Lamddusila adalah Putra Lamallarangeng Datu Mario ri Wawo selanjutnya urutan keatasnya lagi adalah petta cella datu pertama Soppeng.dan petta Cella adalah putra Latendriruwa Sultan Adam Raja Bone pertama memeluk Islam.petta matindroe ri Bantaeng.Raja Bone yang meninggalkan istana karena Cahaya islam dan Bersaudara dengan Karaeng Manyondri (raja Tallo) Sultan Awwalul islam.Kisah Latendri Ruwa dan Karaeng Manyondri adalah kisah yang sangat menarik,Beliau adalah dua Raja yang arif,dua Pendekar pilih tanding,perang bugis-makassar berhenti sejenak hanya untuk menyaksikan duel beliau selama tiga hari.karena imbang akhirnya sama-sama mundur lalu bersumpah bersaudara dunia akhirat karena islam.Dari beliau berdualah hingga islam menjadi akar budaya bagi bugis-makassar di Sulawesi Selatan.

    • iwan bca dlu silsilah mkssr di artikel asli di.musium yang mnguasai mkssar adlh siapa and daerah mkssar terletak pda tngan siapa.. tolong bca generasi sultan hasanuddin

  143. rijhon said

    era globalisasi begini masih membangkitkan fanatisme kesukuan….telatkali..
    lebih baik buat organisasi yg solit,,,,,,,

  144. rijhon said

    era globalisasi begini masih membangkitkan fanatisme kesukuan….telatkali….

  145. hamdan ahmad said

    Salam. Orang2 Bugis Linggi Negeri Sembilan banyak menyumbangkan jasa pada negara. Antaranya ialah: Pendeta Za’aba, Datuk Muhammad Yusuf Ahmad (adik Za’aba) – pendidik, Ahli Majlis Persekutuan Malaya, Pesuruhjaya Pengakap Persekutuan 1957-1960, Tokoh Guru 1979, Setiusaha Sulit Agong Pertama, Dato Ahmad Zainal Abidin Muhammad Yusuf (anak Datuk Muhammad Yusuf) – mantan Duta Malaysia ke Kanada, Penyimpan Mohor Raja-Raja Melayu 1980-1988, Tan Sri Datuk Lokman Yusuf (Datuk Bandar Kuala Lumpur Pertama), Zaharah Za’aba (anak Za’aba) wartawan terkenal, Profesor Ahmad Khalid Muhammad Yusuf (anak Datuk Muhammad Yusuf) – pelukis terkenal negara, Tan Sri Datuk Dr Mohd Said (Menteri Besar Negeri Sembilan 1959-1969), Sheikh Said Al-lInggi Al-Dandadrawi (Ahli Sufi, Pengasas Tarekat Ahmadiah Asia Tenggara), Sheikh Ahmad Said (anak Sheikh Said)(Mufti Besar Malaya, Mufti Pertama Negeri Sembilan 1955-1964), Datuk Sheikh Murtadza Ahmad (anak Sheikh Ahmad)(Mufti Negeri Sembilan 1987-2009), Dato Sheikh Hamid Said (anak Sheikh Said)(wakil rakyat Rantau Negeri Sembilan), Dato Redza Said (anak Sheikh Said)(wakil rakyat Pantai/Seremban), Lebai Abbas (alim ulamak terkenal), Dato Dr Sulaiman (wakil rakyat Tampin Negeri Sembilan), Prof Emeritus Datuk Dr Mohd Ikram Said (UKM), Ramli Jonet (mantan pemain bolaepak negara 1978-1980) dan ramai lagi

    • abdhamidalilinggi said

      Saya ingin tegur ..bukan shiekh hj said..tapi Shiekh Haji Muhammad Said al linggi … aku heran org sekarang suka tinggal kan nama Muhammad ..sekian dari suku sakat awarh tuan…..

      • Hamdan Ahmad said

        Assa’kum, Mohon maaf kerana tidak menyebut dengan tepat nama Tn Sheikh Hj Muhammad Said dengan tepat. Saya sekadar manusia biasa, kadang kala buat silap yang bukan disengajakan. Saya pun Orang Linggi, cucu cicit Dato Awaluddin. Susur galor atok saya, Tok Uchu Omar dan Ishak sama dengan Khatib Jamaludin dan Khatib Musa. Bapa saya Allahyarham Hj Ahmad (Jantan Tamin)

  146. Hidup BUGIS>>>>>>>>>>>>>>

  147. bautinja said

    makasih udh menambah wawasan

  148. md nadrah iskandar (ancok) said

    assalamualaikum…sy anak bugis dimana bapa sy asal bone(salokmekko) dan mak sy mmg org malaysia…sedih sebenarnya melihat adat bugis dimalaysia nie…marah..manengka makkada ko ogi..tp dek muisseng gi mapbahasa ugi….dek manengna coco…PLEASE dalami bahasa mu sebelum mendalami sejarah mu….mega na jek u ita…masirik ka…hmmm

  149. INGAT ASAL USUL KITA SEBAGAI ANAK BUGIS……

  150. petta tobo said

    aku adalah keturunan latemmassongeng petta matinroe ri malimongeng….raja bone ke 22…bravo bugis

  151. petta tobo said

    bugis untuk kita semua

  152. petta tobo said

    betul

  153. ALONG said

    aku dr keturunan bugis dr sblh ayahku d port dickson N.Sembilan, d sini kami dgelar org laut, kami tidak lagi faham bahasa dan budaya asal bugis, mengikut cerita2 datuk2ku kami mempunyai saudara dari selangor, n.sembilan, melaka hingga ke johor tapi lama sudah putus hubungan.
    Mengikut sejarah keturunanku, aku bercampur darah keturunan raja2 bugis, pagar ruyung(sumatera), Demak(jawa), kerajaan melaka dan bercampur pula darah raja siam patani(thailand).
    Bermula drpd ayah dan ibu kepada moyangku lagi nama2 gelaran telah diubah kenama2 orang kebanyakan. Semua barang2, pakaian dan senjata tidak lagi diperturunkan, kami menjadi org biasa malah ada yg jadi imam2 dan guru2 agama di merata tempat. Keturunan kami mengamalkan kahwin campur. Tetapi kami tetap tahu yang kami berdarah BUGIS!

  154. mahadir said

    salam,berkenaan dengan saka ni,ia agak rumit dan perlukan kesabaran dalam menangani nya. selalunya bila kita berubat untuk membuang saka,ia tidak semudah dan sesenang yang difikirkan,walaupun ada diantaranya yang sudah banyak kali berjumpa dengan pakar pakar atau bomoh bomoh tertentu tetapi ia masih gagal. itu bukan berarti bomoh bomoh atau pakar pakar itu menipu atau berbohong,ini kerana ia tidak serasi…usaha mesti ditingkat kan dan jangan berputus asa. selain dari tawakkal kepada allah dan berserah usaha juga penting.
    saya cuba sarankan sdr berjumpa dengan KIYAI HALIM di parit sakai Muar. cubalah mana tahu serasi dan berkesan. no tel 0129115719.
    insyaallah,jika dizinkan allah sdr berjaya mengubati penyakit gangguan saka ini.

  155. mapel cedde moo said

    saya bangga jadi anak bugis.saya berasa dari pinrang keturunan raja sawitto..dimana bumi di pijat di situ langit di junjung.ewako ogie

  156. mahadzir said

    maaf jika terkasar bahasa. Kakak saya telah di datangi (rasuk) oleh jin yang mengatakan sebelah ibu adalah keturunan bugis dan harus memeliharanya (saka). Walau telah berubat cara tradisional tapi masih belum pulih.. Kain hijau, kuning, ayam bakar dan 7 jenis kueh di minta untuk dipersembahkan padanya setiap 4 tahun. Tetapi kami tidak menerimanya. Siapa yang tahu pekara mistik nie tolong email saya..

    • aries andy said

      hidup bugis dimalaysia, sabah, sarawak

    • Muh.Syukri Basri said

      sebaiknya anda tanya asal arwah yang merasukinya.kalau ada jawaban yang jelas sempatkanlah anda dan yang sakit ziarah ke tempat asal arwah tersebut.tapi kalau tidak jelas,bisa jadi itu hanya tipuan syaitan.berlindunglah pada Allah dengan dzikir yang banyak.

  157. him said

    hmmmm,..apa beza bugis enrekang,bugis bone,bugis pindrang dn bugis2 yg lain??? sya kliru dgn jnis2 bugis yg ada ney,,,suma jnis bugis yg sya jumpa ney mngaku dorg dr kturunan raja,,yg enrekang d sbh ckp aslny dr kturunan raja,yg bone pun ckp mcm tu jgk…mmg bugis asalnya brpuak2 ka(byk jenis)?? dan masing2 ada raja??

    • hidayat fuji said

      assalamu alaikum…..iya,,,emang di south of celebes banyak daerah bugis dan masing – masing punya raja….dan kerajaan…
      kalo mau tanya jawab mengenai bugis…silahkan kunjungi Fb saya…Hidayat fuji.

  158. Badru said

    Posted on 16 December 2010. Tags: unesco
    I La Galigo and Its Greatness

    I La Galigo is an ancient manuscript from South Sulawesi which is now being considered by UNESCO to be in the list of world cultural heritage in Indonesia. the story in I La Galigo has been adapted to a drama musical, and has been shown world wide.

    The UNESCO National Committee on Memory of the World is evaluating the I La Galigo ancient manuscript as a world cultural heritage. “I La Galigo is among the ones proposed,” said Jan Sopaheluwakan, the committee’s chairperson, in Hasanuddin University, Makassar, yesterday.

    According to Jan, the seminar is one of the steps to obtain a UNESCO certificate. “I La Galigo was proposed last month. After the seminar, it will be evaluated by the Asia Pacific region commission and then submitted to UNESCO,” said Jan.

    The La Galigo manuscript is considered to have fulfilled all the criteria. Besides its unique quality, the manuscript is the longest in the world, besides the Mahabarata epic. In addition, it has a cross-country and cross-period value. “The manuscript is are in danger of extinction. This is why we are optimistic about getting a UNESCO certificate,” said Jan.

  159. Badru said

    The birth of I La Galigo a poem inspired by the Bugis legend of the same name

    Author: McGlynn, John H.

    Publisher: Bali Purnati Center for the Arts ; 2005

    ISBN: 9798083563

  160. Badru said

    Memory of the World
    UNESCO’s programme aiming at preservation and dissemination of valuable archive holdings and library collections worldwide
    La Galigo
    Proposed Inscription
    La Galigo
    Nomination concerning Indonesia, submitted in 2008, and not recommended for inclusion in the Memory of the World Register in 2009

    La Galigo is a work in Bugis language (South Sulawesi, Indonesia), for the main part still in handwritten form using the indigenous Bugis script. Dating from approximately

    the 14th century and with its origin in oral traditions, its contents are pre-Islamic and of an epic-mythological nature with high literary quality. The size of the whole work is enormous (an estimated 6000 folio pages)and maybe considered as the most voluminous literary work in the world.

  161. Badru said

    La Galigo adalah epik terpanjang dunia. Ia wujud sebelum epik Mahabharata. Ia mengandungi sebahagian besar puisi ditulis dalam bahasa bugis lama. Epik ini mengisahkan tentang kisah Sawerigading, seorang pahlawan yang gagah berani dan juga perantau. La Galigo tidak boleh diterima sebagai teks sejarah kerana ia penuh dengan mitos dan peristiwa-peristiwa luar biasa. Walaubagaimanapun, ia tetap memberi gambaran kepada sejarahwan mengenai kebudayaan Bugis sebelum abad ke 14.

    Sebahagian manuskrip La Galigo dapat ditemui di perpustakaan-perpustakaan di
    Eropah, terutamanya di Perpustakaan Leiden. Terdapat juga 600 muka surat tentang epik ini di Yayasan Kebudayaan Sulawesi Selatan dan Tenggara, dan jumlah mukasurat yang tersimpan di Eropah dan di yayasan ini adalah 6000 tidak termasuk simpanan oleh orang perseorangan.

    UNTUK KEPUASAN ANDA SILA TAIP: LA GALIGO anda akan dapati sejarah awal bugis

  162. Abe Am said

    Assalamualaikum,
    Arwah ayah sy pernah bercerita tentang kami berasal dari keturunan tok bugis. Beliau memaklumkan kepada anak2 bahawa kami tidak boleh makan ikan kekacang. Menurut beliau sumpahan itu akan hilang pada generasi ke 7. sy merupakan generasi ke 6. Ada sesiapa tak yang boleh menerangkan siapa itu tok bugis dan cerita2 sebaliknya.

  163. bugis tawau said

    sy brketurnan bugis tinggl tawau sabah..ayah@ibu sy berasal bugis pinrang.umur sy skrg 17thun…wlupun sy sekolah di malaysia aku blh bah ckp bugis..SIPATUO SIPAKAINGA SIPAKARAJA

  164. Ahmadbugis Latemmamala said

    Assalamualaikum…saya dari tanah leluhur orang bugis. Soppeng Sulawesi Selatan. Salam buat semua keturunan orang bugis yang ada di rantau….

    • a’kum sya jg asli bgs soppeng…b’asl dr pdlmn umpungeng…tp sya lhr d’lhd dtu sbh…umr sya bru 16taun…sya ign m’cri s’dkt s’byk ttg ktrnn sya…adkh ahmadbugis thu ttg nnk yg b’nma nenek laupek???

  165. daengomar said

    saya juga bugis dari johor……harap dapat berkomunikasi di daengomar@gmail.com…….banyak pertanyaan yang belum dapat lagi, termasuk senjata bugis yang ada…

  166. yudee31o said

    Assalam…saya dari palopo tempat asal mula orang bugis, tempat berdirinya kerajaan Luwu dan Raja Sawerigading.
    rupanya bugis sudah mendunia, kalau kalian ke indonesia jangan ke jakarta atau bali saja,coba kalian datang ke sulawesi selatan kunjungi dan cari tahu asal nenek moyang dan saudara-saudara kalian.

  167. Rokiah bte Hussin said

    Salam untuk semua saya juga berketurunan bugis tinggal di Pontian johor ingin mencari saudara asal keturunan dari Petah Magawok anaknya Petah Basok

  168. ari_bugies said

    TARO ADA TARO GAU
    SIPAREBBA SIPATOKKONG
    SIPAMALI SIPAKAINGE’

    Slm sejahtra slm kompak sellalu
    Kami di tanah bugis menanti kehadran anda u/ tdk melupakan daerah anda sendiri …..
    TTD
    BONE SUL-SEL
    +6285253939444

  169. wan said

    hahahahahahahahahahahahahahahahahaha

  170. farizul jeffrey bin bahrom said

    saya pun merupakan seorang berketurunan bugis, saya ada soalan.. betul kah orang2 berketurunan bugis pada zaman dahulu dianggap ganas, panas baran, dan suka akan perempuan..? sekian terima kasih.

    • Abdul Rahman bin Husin said

      Assalamualikum Warahmatullah saya Abdul Rahman bin Husin bin Mahmud bin Kassim bin Moin bin Petta Basok bin Petta Magawok sekarang menetap di Pasir Gudang Johor dengan segala kerendahan hati menyampaikan salam ukhuwah Islamiyah dari keturunan Hussin kepada seluruh warga Bugis di Sulawesi dan dimana saja di atas buni Allah ini dengan lafaz ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH FILLAH WALILLAH TAKBIR!!! ALLAHU AKBAR!!! Sebagai menjelaskan pertanyaan dari saudara kita yang mengajukan soalan iaitu saudara Farizul Jeffrey bin Bahrun suka saya menjelaskan bahawa fitnah yang mengatakan kaum bugis adalah kaum yang ganas adalah merupakan satu metos yang di war warkan olih kaum imperialis kaum penjajah zaman dahulu maupun sekarang. Tuduhan ini hanyalah untuk mengaburkan sifat sebenar mereka sebagai penjajah yang ganas dengan bertopengkan laungan-laungan seolah olah merekalah pejuang keamanan dan kebenaran sedangkan fakta yang sebenar tidak begitu. Kaum bugis adalah masyarakat pengembara yang sering mengembara untuk mencari lokasi baru pengalaman baru. Di dalam perjalanan mereka menghadapi berbagai cabaran yang bersifat fizikal dan mental dan memerlukan tindakan yang benar dan tepat dan sesuai dengan keadaan yang berlaku yang semestinya dimilikki olih rijal yang tahan hjian dan cekal. Itulah yang di milikki olih kaum bugis. Saudara Farizul bolih meneliti secra mendalam dan terperinci sifat dan pengalaman kaum bugis dari rencana yang dinukilkan olih saudara Daeng Rusle dalam blognya.Sekian sedikit penjelasan dari saya. Yang benar itu datang dari ALLAH SWT dan kelemahan itu dari hawa nafsu saya sendiri. AQULU QAULI HAZA WABILLAHI TAUFIQ.

  171. ASSALAMUALAIKUM…………
    KETURUNAN-KETURUNAN BUGIS SEKALIAN………
    INGAT FALSAFAH BUGIS NI…
    PEGANG SEBAGAI AZIMAT BANGSA KITA (BUGIS)………

    “PADA EDI PADA ELO ..SIPATUO SIPATOKKONG ”

    HARI INI KITA TELAH BACA TENTANG SEJARAH BANGSA KITA YANG PENUH KEHEBATAN INI,
    HARI INI KITA TELAH TAHU BAHAWA KITA BUKAN DARI KETURUNAN YANG CALANG-CALANG,
    HARI NI JUGA KITA PERLU TAHU DAN AKUI BAHAWA DI SEBALIK KEGAGAHAN SERTA KEHEBATAN BANGSA KITA,,
    ADA PERKARA YANG MENJADI BATU PENGHALANG UNTUK BANGSA INI TERUS DI TEMPATNYA YANG SEBENAR,
    IYAITU… MUDAH LUPA PADA DIRINYA JUGA BANGSANYA…ITULAH YANG PERLU KITA SEDARI DAN MENGUBAHNYA…
    JIKA HANYA SEKADAR TAHU SEJARAH LALU BERBANGGA BANGSA KU ADALAH PAHLAWAN… TIDAKAKAN UBAH APA-APA….
    HARI NI KITA TELAH MILIKI SEGALANYA UNTUK MENJADI SATU BANGSA YANG DI HORMATI DAN DIHARGAI…SEJARAH KITA YANG TERDAHULU,KEJAYAAN,KEHEBATAN,KEMAMPUAN KITA BERSAING DI PERBAGAI BIDANG KEPAKARAN,PENDIDIKAN,PERNIAGAAN,KEMAHIRAN,KEDOKTORAN,TEKNOLOGI,POLITIK DAN DLL BIDANG,SEBUT SAJA APA-APA BIDANG BUGIS PASTI ADA DISITU…DAN ITU SUDAH MEMBUKTIKAN BAHAWA SEJARAH NENEK MOYANG BANGSA BUGIS BUKANLAH SATU DONGENGAN…..
    UNTUK ITU APA YANG PERLU KITA LAKUKAN HARI INI ADALAH MENGAKUI BAHAWA DISEBALIK KEHEBATAN GENERASI TERDAHULU DISANA ADA JUA KEPINCANGAN YANG MENJADI PUNCA KEALPAAN BANGSA,YANG AKHIRNYA HARI INI TINGGAL SEJARAH UNTUK TATAPAN,NAMUN HASILNYA TERLALAU KERDIL UNTUK MENGANGKAT KITA GENERASI KEMUDIAN INI SETARAF DENGAN MEREKA YANG TERDAHULU…SETERUSNYA KITA BERSATU MEMPERBAIKI KEPINCANGAN ITU…MELALUI JALAN-JALAN YANG TERMAKTUB DI DALAM “AL-QURAN DAN SUNNAH RASUL” YAKNI AD-DIN..!!!. UNTUK MENCAPAI APA YANG KITA HARAPKAN BERSAMA……..
    BUKAN LAH KITA BERCITA-CITA HENDAK MENDUDUKI TAHTA DIRAJA SEPERTI MEREKA YANG TERDAHULU…MEMADAILAH SEKADAR KITA BOLEH DIHARGAI SEBAGAI DIRI KITA (BUGIS),DENGAN KITA MENGHARGAI SESAMA KITA SERTA BANGSA-BANGSA YANG LAIN DI BUMI BERTUAH INI,TANAH TEMPAT TUMPAH DARAH PEJUANG BANGSA…
    SESUNGGUHNYA IYANYA BERMULA DARI HATI KITA YANG TULUS KERANA ALLAH AZZA WAJALLAH…

    SALAM
    1BANGSA….
    1MALAYSIA…
    1DUNIA…
    1KALIMAH…. “LAILAHAILLALLAH MUHAMMADURRASULULLAH”

    WALLAHUALAM…..

  172. daeng Rani said

    ….Angkuh bagaikan gunung-gunungnya, megah bagaikan alamnya, yang sungai­-sungainya di daerah-daerah nan tinggi mengalir cepat, garang tak tertundukkan, terutama pada musim hujan; air-air terjun tertumpah mendidih, membusa, bergelora, kerap menyala hingga amarah yang tak memandang apa-apa dan siapa-siapa. Tetapi sebagaimana juga sungai, gunung nan garang berakhir tenang semakin ia mendekati pantai. Demikian pulalah orang Bugis dan Makassar, dalam ketenangan dapat menerima apa yang baik dan indah…

  173. Paku said

    Gempak Sangat Ke Bugis Tu

  174. emen dimenx said

    Salama’ majeppu silessureng ogiie ……….
    Iyya’ ogi fole bengkulu,
    Jaga dan lestarikan buda ya kita ……….
    Hidup truz bugis ……….

  175. UDIN udin said

    saya adala bugis asli dari tawau hill top kg pisang asal moyang saya bakaru letta kawasan pinrang saya juga tertanya tanya di mana perginya pahlan bugis ya itu saweri gading saya juga bangga jadi anak bugis rebba sipatokkong malilu sipakainga mali siparappe sipatuo mesti kita belajar bahasa bugis sebab kita ada tulisan bugis ya itu sulapa eppa,e di manakah moyang kita perjuangkan tulisan itu kita hilangkan begitu saja pahlan la ga ligo aslinya bugis dimanakah wakabanya arung bakaru

  176. Saya kturunan bhugis bhone.walaupun sy anak sabah,tapi saya ttap bangga jadi kturunan bhugis bhone. ewakoh bhone iwan

  177. Ewako ogi…sabah

  178. Siti Norazian Binti Talib said

    salam,
    sy pun ada darah bugis campur minang. bugis johor.
    salam perkenalan sume.

  179. afridal said

    Salam untuk semua perantau Bugis di tanah Malaysia dan dimanapun berada, ingat jangan lupa tanah kelahirannya kembalilah untuk membangun tanah leluhurnya, karena anda semua sehingga nama BUGIS bisa dikenal di negeri lain.

  180. wawang kurnia said

    saya jg bugis ..tinggal di banjarmasin..
    Saya bangga akan itu..tapi karena segelintir orang bugis..berkurang kebanggan itu
    join my fb.. W4ng80@yahoo.com

  181. Daeng Mohd Aiman Danial Daeng Makhadir said

    q adalah keturunan bugis dari sulawesi yang sudah berhijrah ke malaysia dari moyang ku daeng mabella dan daeng malibok dua beradik bersaudara. kesemua saudara berkampung di benut pontian,johor. ramai keturunan q di sulawesi yang q sendiri belum pernah ketemu. ingin rasanya ketemu sama semua saudara ku di sana.

    • Ezwan Bustamin said

      salam,

      saya berasal dr muar dan adalah dari keturunan daeng malimbok. adakah daeng malibok dan daeng malimbok individu yg sama? ini adalah kerana pernah terlihat daftar salasilah yg ejaannya malimbok dan ada pula malibok. sekian, salam dari putrajaya.

      • mahadir said

        mungkin ejaannya salah tu,atau mungkin memang daeng malimbok, tapi cuba selidik adakah dia ada adik atau abang bernama Daeng Mabella..kalau ada,maknaknya org yg samalah tu, mereka dua beradik datang ke tanah melayu dan terus membuka kampung,dari benut,prt abd rahman,sg besar,Tampok dan rengit sampai senggarang. daeng mabella ada juga membuka kampung di perlis.

      • tuppuazhar said

        bila dalam aksara lontara malimbok dan malibok terdiri dari huruf yang persis sama, tapi pengucapannya yang berbeda tergantung dari orang yang mengucapkannya.
        Huruf “M” setelah huruf “i” dalam malimbok tidak dijumpai bila ditulis dalam aksara lontara, yang ada adalah ejaan malibo’ (bisa dibaca malimbok ataukah malibok)
        jadi kemungkinan itu adalah orang yang sama, tapi perlu diketahui juga bahwa pemberian nama dalam orang2 bugis biasa berdasarkan sebuah peritiwa sekitar, benda, kejadian alam, ataukah kata2 penghias/harapan (seperti ambo’ dalle’ yang artinya sumber rejeki/bapak rejeki), sehingga dimungkinkan sekali ada banyak orang bugis yang namanya sama.
        satu catatan lagi bahwa pemberian nama seperti ini tidak terjadi pada keturunan raja,dimana keturunan raja memiliki berbagai nama gelar tambahan selain nama aslinya.. jadi bila nenek moyang anda adalah seorang keturunan raja maka akan lebih mudah menari jejak silsilahnya dibanding orang biasa…

        ~bugis wajo.

  182. Salam.. Sy sbgi org bugis dri tana Luwu sulawesi selatan ingin berpesan pd seluruh keturunan bugis di raja malaysia supaya sebaiknya bahasa, budaya & darah yg mengalir di dlm tubuhmu tetap di jaga & dipertahankan sebagai orang bugis, Apapun & bagaimanapun bentuknya anda adalah orang bhoegize…..

  183. sahara said

    saya pun orang bangsa bugis berasal dari pontian,Johor kini bermastautin di selangor tapi tak tau keturunan apa,yg saya tau saya keturunan menkasar dari ujong pandang nantilah saya tanya.
    kelebihan embok dan mak saya orang bugis jadi pandailah saya mebicara ugik,

  184. mohd azman said

    aga kareb,,,sya sbgai warga ngara malaysia,brketurunan bugis,menetap d keningau sabah”amat sedih,krna kaum bugis seakan2 sgt di ketepikan oleh kaum lain”pdahal kaum bugis adalah sbagian dri titik peluh prjuangan negara malaysia masa dulu”’sdgkan kaum cina dan india amat di bangga2 kan;””mhon komentar dri sang pembaca””

  185. abdullah jabbar said

    yang mengalir dalam salur2 darah aku ni ada mcm2 darah,ayah aku bugis(batu bara),ibu aku jawa(embah wedok aku cina),jadi susahnya nak kelaskan aku dalam apa ek,kalau bercerita tentang bugis tu buat sedara2 yg lain x bleh join aku sembang,kalau cerita tentang jawa pun sama gak,mcm buat perbezaan antara bangsa2 melayu kita ni,lagi x bagus bila berbangga dengan bangsa,padahal darah sama merah,orang2 bugis yang ternama bukan nak buat nama pun niat diorg tu..sbb perjuangan diaorang atas nama agama..tapi senang kalau kita cari persamaan sama2 dalam agama kita kan?aku x protes sape2 pun yang mencari sejarah sbb terlalu penting,tanpa sejarah susah kita nak bangun..tapi jangan terlalu taksub kerana boleh mendatang kan ujub!dan hidup dalam fantasi jek..kukuh kan sahsiah diri sendirik kalau sayangkan rumpun..
    abdullah jabbar.

  186. daeng halim said

    assalammualaikum , apakbr s0daraku semua, sy daeng halim berketrunan bugis pindrang asli, sy bngga jadi ketrunan bugis sbb bugis tidak luput sejarah nya walau di mana pun membuat sy bersmangat dan nama bugis mega. . . Sy mahu mengatakan dlam bhasa bugis tania 0gi kalu dek macca ma bicara 0gi, sappo ku padaidi pada el0 salam

  187. mr_bugic said

    padaidi sappo ‘ saya orang bugis asli , tulen , murni lagi suci hehehe . . Saya lahir di tanah bugis tempat nya di kajang ammatoa . Saya tinggal diselangor malaysia . Mari kita pereratkan tali persaudaraan bugis dan pertahan kan maruah bangsa kita supaya bangsa bugis tetap kekal walaupun dimana kita berada . Salam

  188. darwis said

    aja ligaga madiri mancaji anak ugis

  189. anak ogi said

    hy salam smua..saya juga anak bugis asli..skrng mntap d sabah..tpi yng buat sya heran skrng ni.knpa anak bugis yng lahir d sni sbah ndak pndai brbhsa bugis..ada dia malu mgaku dia anak bugis..??tlong jlas kn…

    • salam….anak ogi….. tu anak ogi kunru yang kamu jumpa itu tak mau mengaku bugis….lo di lappak tu linrona…but you dont wory frenz…. satu saat nanati bila dia sudah terhantuk kepalanya baru di sedar tu…mau mengaku bugis…. yang penting ko ingat selalu ni perkataan….

      “TIDAK AKAN BUGIS HILANG DI DUNIA ”

      (^_________^)

      • Bugis LD said

        assalamualaikum…… aga kareba anak ogie a…. sy akui,keadaan anak bugis x pandai ckp bugis semakin parah… ini d sebabkan pertuturan d rumah sdh tidak lagi mnggunakan bahasa bugis. malahan mrk mnggunakan bahasa melayu… jdi x hairan klu anak2 bugis sekarang hanya faham maksudnya,tpi x dpt nak mnggunakan bahasa bugis… tpi berita baik untuk daerah “LAHAD DATU”sabah,kerana kmi d sini tlh menubuhkan 1 akedemik @ pun sekolah bahasa bugis,sekali ngan belajar tulisan bugis…

  190. Abi Sahlan said

    Aku Sahlan keturunan Bugis… hendaknya Bugis membuat negara sendiri terpecah dari Jawa… Keran Bugis sejak dahulu telah sangat berjaya… Jangan mau diperbudak sama kaum java… (Sahlan nak Johor)

    • ANSAHAR said

      AKU ANK BUGIS”’MAMAKU ENREKANG,,,BAPAK WAJU…ADAKAH ITU KAWAN2..

    • Nasir said

      Assalamualakum semua teman-teman.
      Nama saya Nasir Tan bin Abdullah
      Sebenarnya bukan diperbudak,karen mana mungkin orang cerdas sekelas etnis Bugis diperbodoh oleh suku lain yang relatif masih tertinggal. Kualitas Orang Bugis sudah seperti Orang Minang, hanya memang di Indonesia kurang diperhitungkan atau mungkin dihambat kalau misalnya mereka mau menuju RI 1. Hambatan ini datang tidak hanya datang dari para politisi Java tetapi masyarakat Java tingkat bawahpun secara umum belum bisa menerima kita sebagai RI 1, Itu fakta. Namun sayaberpendapat, bahwa justru kita harus membantu kaum Java agar keluar dari kebodohannya. Caranya adalah kalau soerang pemuda/pemudi Bugis sudah siap, silakan mengajukan diri untuk menjadi RI. Pasti nuansa kenergaraan aka berbeda bila ketata negaraan dipegang sama Bugis. Dan supaya itu berlanjut,kita harus menunjukkan karakter dan keberhasilan yang terbaik. Jangan ikutan memperlihatkan kebodohan misalnya mengajak rakyakt makan tempe sementara ikan yang ada di perairan Indonesia dibiarkan terbengkalai dan diambil oleh nelayan asing. Lebih menyedihkan lagi, bahan baku tempe ternyata diimpor dari dari Amerika Serikat. Ironisnya, amerika serikat tidak memproduksi tempe untuk bahan makanan, ini saya tahu karena saya sekolah dimana banyak orang dari Amerika dan saya diskusi mengenai makanan tempe yang menurut saya makanan untuk orang bodoh saja. Bagaimana tidak dikatakan bodoh, tempe dibuat beku dan keras sehingga sangat sulit dicerna oleh tubuh. Saya sudah lama mendengar berita bahwa memang banyak masyarakat keturunan Bugis di Malaysia bahkan pernah menjadi raja. Saya blasteran Tionghoa-Bugis dan Melayu, sehingga saya selalu merasa akrab dengan komunitas ketiga suku tersebut. Masalah Tionghoa memang menjadi polemik, terutama yang mereka yang non Muslim, tapi yang Muslim, Insya Allah seperti masyarakat lainnya berbaur. Dalam ajaran agama Islam dikatakan :” kujadikan engkau bersuku-suku dan berbangsa-bangsa agar saling kenal mengenal” . Jadi hendaknya perbedaan/bezaan Suku hendaklah menjadi ajang perkenalan dan persahabatan selama persahabatan itu masih saling menguntungkan kedua belah pihak. Saat ini saya tinggal di suatu kampung terpencil di China Selatan karena suatu tugas dan tak pernah menyangka saya ketemu dengan China berdarah bugis juga asal Riau dan Makassa. Setelah pekerjaan saya selesai, saya akan kembali ke nusantara mungkin ke Johor, Riau, Jakarta atau Sulawesi Selatan.

    • paganrang said

      baiknya bugis di malaysia memberontak tuk gabung ke indonesia karena konsep 1malaysia (melayu) yang absurd, suku bugis makassar adalah bukan suku melayu, untuk apa tunduk dengan suku melayu yg juga bukan asli di malaysia..sulawesi selatan adalah tanah asal suku bugis makassar dan itu berada di indonesia, budaya bugis makassar masih terjaga di indonesia…

      ngapa na nu malla sigang bangsa kawe kawe…. paentengi siriknu

  191. andi rachman said

    q banyak family di malaysia ,, khususnya di sabah… kami nggak pnah ktmu ama dia ,, jikalau ada kturunan bugis pinrang di malaysia khususnya sabah , sila hub aq di aandrerahman@yahoo.com. makasih…

  192. Yatie Rahman = Daeng Maketi said

    Salam pada semua….

    Saya juga merupakan keturunan Bugis. Saya berasal dari kota tinggi johor. Dimana disitu juga terdapat kawasan perkampungan keturunan bugis. Datuk saya Daeng Maketi/Peta Lintak berasal dari Indonesia.

    “pernah sekali ada orang datang kerumah saya dikota tinggi ingin mencari barang2 peninggalan datuk saya….i wish i know semua tentang sejarah BUGIS ini..”

    Saya dan sepupu saya juga ingin membuat buku salah silah dan susur galur keturunan kami…. tapi terhenti kerana menemui jalan buntu… kami juga mempunya saudara & saudara tiri di indonesi….
    bagi sesiapa yang mengenali DAENG MAKETI @ PETA LENTAK boleh hubungi saya melalui email – azriyatie81@gmail.com.

  193. Ferdynand said

    FELI RENT A CAR :PAKET EKONOMIS + DRIVER (SENEN – JUMAT) :
    Rp. 290.000,- Luar kota Rp. 350.000,-.
    Antar/Jemput ke Bandara – Jkt Rp 270.000,-.

    Antar/jemput ke Jawa tengah Rp 1,2 Jt
    ……..Hub 0818.971976

  194. Ferdynand said

    FELI RENT A CAR :PAKET EKONOMIS + DRIVER (SENEN – JUMAT) :
    Rp. 290.000,- Luar kota Rp. 350.000,-.
    Antar/Jemput ke Bandara – Jkt Rp 270.000,-.

    Antar/jemput ke Jawa tengah Rp 1,2 Jt
    ……..Hub 0818.971976Lihat Selengkapnya

  195. sy jge kturunan bugis…kini baru sy tahu asal usul kturunan sy…sangat hebat… patot la nenek saye ad crite yg saye ad brkturunan krabat d raja..

  196. aries hamsy said

    tabe permisi.iya ogi mato.lahir di tanah bugis,besar di tanah bugis dan tinggal di tanah bugis.kalo ada bugis wajo Tngal di malaysia,tolng anda email ke:hamsyogi@gmail.com siapa tau anda org yg ku cari.merdeka tho wajo’e ade’na na pu puang.massimang’nga yolo silessureng

  197. Andi Justeriah said

    Saya Orang Bugis yang lahir di Pare-Pare dan tinggal di Jakarta Indonesia, cuma satu pesan (Paseng) yang saya pegang sebagai orang Bugis yakni :

    ” Iyye riasengnge Tau narekko saddanna mancaji ada, adanna mancaji warekkada, warekkadanna mancaji adek, taro ada taro gau, narekko mettek-i padai ulawengnge, narekko mammekkoi peroweroi pada intangnge.”

    Artinya (bahasa Indonesia): Nanti kamu di katakan Manusia jikalau suara yang engkau keluarkan merupakan untaian kata yang penuh makna, dan untaian kata katamu tersusun menjadi suatu kalimat yang berarti, dan susunan kalimatmu di jadikan hukum adat dan di ikuti orang banyak, menyatunya perkataan dengan perbuatan, kalau memberi usulan atau berbicara sama nilainya dengan emas sedangkan jikalau diam sama dengan intan permata yang berkilau.

  198. nizar said

    mencari salurgalur keturunan ku
    daripada cerita yg aku dengan moyang aku adalah seorang keturunan raya dah seorang panglima perang bugis pernah tersadai di boneo. dah berkahwin dengan orang borneo. selapas itu pernah ke kelantan dan berkahwin dengan orang kelantan dan akhir nya ke kedah dan berkahwin dengan orang kedah . moyang ku bernama daeng palupuh sesiapa ada maklumat tolong salurkan kepada aku..

  199. Haji yahya Bin Hj Slamat said

    Salam buat semua saudara-saudara ku yg berketurunan bugis,janganlah kita hanya berbangga dengan kemulian darah keturunan kita sahaja tetapi pada masa lain kita lupa tanggung jawab sebagai seorang Muslim yg sejati.Maka marilah kita sama-sama bersatu menegakkan agama Islam yg suci ini sepertimana yg dilakukan oleh tok moyang kita yg lalu seperti yang dilaksanakan oleh YAM Raja Haji Sahid Fisabilillah Bin Daeng Celak yang mana kematian baginda menjadi kebanggaan keseluruhan keturunan Bugis di muka bumi ini.Baginda bukan sahaja seorang pemimpin yg berwibawa, malahan merupakan seorang ulamak yg hebat.

    Soalan saya : Apakah kita sebagai seorang yg berketurunan Bugis hanya berbangga dengan darah leluhur kita sahaja??? Kita asyik dok sebok tanya tentang siapakah susur galur keturunan kita,dari mana asal kita. Tidakkah kita terfikir untuk menjadi seperti perjuang-pejuag yg tersohor dizaman YAM Raja Haji, yg mana mereka sanggup berjuang menegakkan maruah bangsa dan agama.Perkara yg amat penting sekarang ini kita laksanakan ialah menjadi Muslim yg benar2 beriman dan senantiasa taat kepada perintah Allah dan Rasulnya dan juga menjadi orang yg benar2 menegakkan Al-Quran dan Sunnah. Zaman Imam Mahadi sebentar lagi akan muncul.Dimanakah kedudukan kita sebagai pewaris Bugis yg dibanggakan sekarang ini? Cuba fikir-fikirkan..

    (Ustaz)Haji Yahya Bin Haji Slamat (Abu Nabil as-Sangapuri)
    Pewaris keturunan Allahyarham YAM Raja Haji Bin Allahyarham YAM Daeng Celak..dari jalur Raja Ahmad Hitam Bin YAM Raja Haji (Sahid Fisabilillah Marhum Teluk Ketapang)

    • wawang kurnia said

      betul daeng….
      agama di atas segalanya….
      bukankah asal kita semua, dari Adam..?

    • asssalamualaikum……. ini lah pahlawan bugis yang sebenarnya…. alhamdulillah semoga terus sukses ustaz di landasan perjuangan AD-DIN….amin,,,,,(^__^)

      • syukri.b said

        Bagi laki-laki Bugis melawan penindasan dan ketidak adilan adalah keharusan haram hukumnya meneteskan air mata tanpa menumpahkan darah.apalagi bagi yang merasa keturunan Daeng Cella.Ingat Daeng Cella adalah keturunan dari Petta Cella datu Mario.dan datu Mario adalah Putra Latenri Ruwa Sultan Adam Petta matinroe ri Bantaeng,Raja Bone pertama yang memeluk Islam.Beliau meninggalkan Singgasana demi cahaya islam.dari turunan inilah yang banyak melahirkan kesatria-kesatria Bugis.ciri-ciri turunannya ganteng tapi rendah diri, keras hati tapi banyak mengalah.tidak membanggakan leluhur.dimanapun ia berada selalu di cintai oleh orang banyak.begitu ia membentak orang lain pasti gemetar.tapi marahnya adalah untuk kebaikan bukan sebaliknya.

    • syukri.b said

      Bukan Bugis kalau bukan islam,bukan bugis kalau tidak pandai mengaji,bukan bugis kalau tidak membela kehormatan saudaranya dan bukan bugis tanpa saling mengasihi sesamanya.dan bukan bugis yang tidak hormati orang tua.dan bukan Bugis yang tidak hormat pada orang lain.

    • Ozitahriz said

      Benar apa yg di katakan saudara…mari kta berperang ke jalan Allah!fisabillah!

  200. Mohd Faiz b Hj Ali said

    Salam untuk semua. Saya keturunan bugis Muar, Johor. Sudah 3 kali mengadakan perjumpaan keluarga. Saya dan keluarga masih lagi mencari susur galur keturunan yang mengikut ceritanya ada kaitan dengan daeng berlima. Harap ada yg dapat membantu terima kasih..

    • Daud bin Hj A Bakar said

      Salam untuk semua.Saya juga berasal dari Muar.Keturunan Bugis juga.Dan ada kaitan dengan Daeng berlima tu juga. Dari susur galur Daeng Merewah.Ada antara nya skg sedang menyiapkan salasilah keturunan tersebut. Kalau berminat buka web ” jejak keturunan ku ” Moga moga ini dapat membantu. Daud bin Hj A Bakar, Sg Mati Muar Johor 0139028209

    • Daud bin Hj A Bakar said

      Salam untuk semua.Saya juga berasal dari Muar.Keturunan Bugis juga.Dan ada kaitan dengan Daeng berlima tu juga. Dari susur galur Daeng Merewah.Ada antara nya skg sedang menyiapkan salasilah keturunan tersebut. Kalau berminat buka web ” jejak keturunan ku ” Moga moga ini dapat membantu. 0139028209

  201. La Gunturu said

    Siapa kata bugis di malaysia sudah tak pandai cakap bugis, di Johor dan Sabah masih ramai yang berbahasa bugis.Malah cakap melayunya pun bunyi bugis

  202. Bagi silessureng yang ingin membaca sejarah bugis salah satu yang bagus adalah
    The Bugis oleh Christian Pelras

    Salam

  203. arti dr prkataan salam dan salamakki wali2…. alitutui melle’ta padatta ogi

  204. sy orng bugis dr wajo netap di jakarta dan garut jawa barat,wl tak bnyak tau silsilah lagaligo tp sy mahir bhs bugis dan aksara bugis,arti dr prkataan kwn at sdra yg mau knal silahkan ke rahimamborasi@yahoo.com

  205. mhfazlin said

    Salam. Saya juga berketurunan bugis dari sebelah ayah saya berasal dari Batu Pahat Johor. Saya mula rasa bangga dan ingin mengenali bangsa bugis keturunan saya ini. Saya juga tidak di besarkan di dalam suasana budaya bugis dan menyebabkan saya tidak tahu budaya bugis namun saya dapat merasakan darah bugis yang mengalir di dalam tubuh saya membuatkan saya ingin mengenali bangsa keturunan saya ini. Saya tidak dapat mengetahui banyak perkara dari ayah saya tetapi mungkin dari atuk saya malangnya atuk saya telah lama meninggal dunia.

    Saya bangga menjadi anak bugis dan suka dengan cogan kata makassar “Sekali Layar Terkembang, Pantang Biduk Surut Ke Pantai”.

    Saya ingin mencari keturunan saya untuk mengenali bangsa saya. Bangsa leluhur saya.

  206. aldo said

    ayo kita jaga budaya bugis, jangan sampai di klaim oleh negri tetangga. Bugis suku asli INDONESIA

    • reza said

      budaya bugis itu sudah kemana-mana..justru itu yg membuat orang bugis bangga, kenapa harus indonesia saja yg mengklaim budaya bugis, tidak ada salahnya Malaysia, Pattani-Thailand, dll melestarikan budaya nenek moyang mereka yg notabene berdarah bugis..saya orang indonesia asli dr sulawesi…saya bangga punya saudara di negeri seberang…saya lebih bangga lagi jika saudara senegeri menjaga hubungan baik dengan saudara di negeri seberang…walaupun selalu bertengkar yang namanya saudara tetaplah menjadi saudara…apalagi Rasulullah telah mempersaudarakan kita dengan Islam..semoga orang-orang bugis khususnya mendapatkan cahaya Islam…

      saya keturunan bugis dari 2 sisi, ayah dan ibu…

    • shame said

      kamu layak nya hidup di zaman hang tuah saja,. . otak sempit.

  207. darah bugis said

    baru pertama kali buka web bugisnie,aku juga ada darah bugis dari johor,tapi bugis dimalaysia sudah tak pandai cakap bugis dan cuma tahu ceritanya.Entah kenapa jadi begitu ya agaknya.Dan sebenarnya memang dah tak kenal lagi antara satu sama lain.Nampaknya bugis kita tinggal sejarah aje.

  208. tengku daeng mohd kheri said

    walau dimana jua pun takkan hilang bugis di dunia.

  209. Munawara said

    buyut sy jg orang johor,tp asalnya bugis merantau kejohor,kmbali lg keindonesia beristri,tp saudara buyut sy yg ada dijohor nda tau lg

  210. Aq ank bugis,suda smpai d sulawesi selatan tuk mcari asal usul..tlalu bnyak y bole d perkatakan tuk bugis..y pasti pesanan org tua.."taro ada,taro gauk..taru siri" said


    Sent on a phone using T9space.com

  211. HERMAN said

    SAYA TERHARU SEKALI MEMBACA SEJARAH BUGIS , SYA SEBGAI ANK BUGIS BONE , MERASA BANGGA MNJADI ORNG BUGIS , EWAKO OGI

  212. hosnanda said

    Jangan terlalu taksub dengan keturunan. Darah keturunan tidak akan hilang walaupun hidup berakhir dengan masuk syurga atau neraka. Akan tetapi peliharalah iman,islam dan ihsan kerana ia boleh hilang sementara menunggu balasan akhirat. Maafkan kita jika coretan ini menyinggung perasaan anda.

  213. marewa tona marewa said

    Saya adalah keturunan ke tujuh dari Aru Palakka, dan saya tak pake gelar kebangsawan saya karena lahir di tanah Melayu, tapi yang namanya Mutiara, dimanapun dilemparkan pasti tetaplah Mutiara, itulah uniknya BUGIS karena apa ? dia punya perinsip, pejuang, bermarwah dan bermartabat… Bugis adalah Hitam Putih dan penguasa….di bidang apa pun…dia terlahir memang untuk menjadi pemimpin…tapi ingat jangan sampai kita luipa daratan……semua itu adalah karunia dari Allah SWT, sebagaimana orang-orang Arab di Jazirah Arabia sana…tempat turunya para Nabi….itu adlah takdir……

    • iskandar bugis daeng said

      betol saya sokong

    • Khairul Azhar said

      Setahu saya, Arung Palakka tidak mempunyai anak dan kerana itu terpaksa mengangkat keponakannya yang bernama La Patau menjadi raja Bone ke-16 dengan gelar Sultan Alamuddin Petta MatinroE ri Nagauleng. Jika sdra mengaku keturunan Arung Palkka yang ke 7, mohon diperjelaskan.

      • dzynzukee malla malla said

        khairul azhar:betul,saya sokong anda.arung palakka petta malampe gemme’na tdk mempunyai anak…

    • P 4550 LE said

      @ MAREWA TONA MAREWA…….

      BELUM PERNAH AD SEJARAHNYA ARUNG PALAKKAMEMPUNYAI SEORANG KETURUNAN (ANAK)

  214. Assalamu ALaikum…
    Salam kenal untuk semua..
    Saya selaku putra suku bugis merasa bangga jika semangat kesukuan dijadikan sebagai media silaturrahim, semoga bisa berlanjut didunia nyata bukan cuma di dunia maya..

    Abdul Samad
    Pesantren Hidayatullah Balikpapan

  215. Tondekan said

    saya anak bugis dari suku enrekang, suku kaum bugis banyak menetap di Sabah terutamanya Daerah Tawau. Bangsa kita boleh kuasai seluruh sabah jika kita bersatu, jangan bugis sama bugis bergaduh sesama sendiri. Bugis mesti lindungi orang bugis sendiri, jangan sampai kita di pandang hina oleh bangsa lain.

    • anak ogi said

      salam…betul pa yng tondekan ckap..kita prlu brstu.jgn prnh brpecah..bugis ada lh ktrunan yng unik….

    • tondekan tawau said

      ya btul 2…aq stuju,,jgn kta maw d tindas oleh bgsa2 lain,,mari la kta bsatu…idup otai,,,mkaksud otai ialah orang tawau asal indonesian,,,rock,,,

  216. Jade' Heritage said

    Assalamualaikum…

  217. mai said

    saya juga diberitahu ibu bahawa kami keturunan bugis yg kini menetap di perak. Tp malangnya saya tdk tahu apa2 tentang Bugis kecuali darah pendekar tetapi masih lagi ada ciri2: jika sesorang baik dgn Bugis maka seribu kali baik dia pada orng itu tetapi jgn kasi dia marah….. jika betullah ciri2 itu maka darah bugis ku masih kuat lagi, Malah apabila ke sabah org menganggap saya dr Tawau…Bugis la tu atau smasa di kolej ramai yg anggap saya student dr Filipina disebabkan raut wajah saya yg begitu…adakah iras Bugis begitu?

    • iskandar bugis daeng said

      mmg betol sebab orng bugis mmg terkenal dgn bengisnya dn pantng di dipermainkn buruk binase lh jdi nya … iras bugis tak begitu maybe mai ada darah campuran keturunan lain…

  218. mohd iqbal salehuddin said

    saya bugis muar,johor.keturunan lembing awang pulang ke dayang…idup bugiss!!

    • ziman said

      Iqbal,

      Awak diMuar kat mane? Saya beketerunan Bugis Muar juga dan ada kaitan ngan cerita Lembing Awang Pulang ke Dayang tu. Saya ada sedara mara kat Jalan Temenggong Ahmad tu dan kat Parit Bakar.

  219. YOUNG CELEBES said

    betapa bodohnya dan tololnya kita,,tatkala kita membanggakan suku asal kita… bukakah kita akan kembali (mati) dan diakherat status tersebut (suku) tidak berarti apa selain amal. !?

    alangkah baiknya kita,,, mambanggakan bahwa kita adalah ORANG ISLAM drpada yg lain.

    • hosnanda said

      Salam..saya sangat bersetuju dengan pandangan tuan young celebes. Sifat asabiyyah amat dicela oleh junjungan besar nabi Muhammad. Tapi rasanya tak salah kalau kita tahu asal keturunan kita. Menurut kajian ulama’ al azhar kita hari ini diwarnai rupa paras, akhlak dan peribadi yang datangnya dari tujuh keturunan kita.

      Sekian………..

    • iskandar bugis daeng said

      apex2 je lah tapi aku cukup kagum dgn anak raja bugis 5 bersaudara dn raja ali haji yg berani memerangi orang inggeris serta menyebarkan agama islam serta budaya bugis di semenanjung malaysia …saya yg dilahirkn dlm darah bugis bkn nk bermegah tapi kami anak cucunya keturunan nya cukup kagum dgn opux2 dn daeng kami yg mempunyai sifat gagah berani berperang sehingga kini dikenali seluruh dunia bahkan daeng n opu dahulu adalah walix2 yg menyampaikn ajaran islam di tanah melayu..cube kau bukak sejarah protugis dn belanda di melaka bagai mana mereka dtg berperang dn menyebar ajaran kristian di melaka sehingga tertubuhnya gereja dn kapalx2 protugis serta menjadi kebanggaan mereka kerana nenek moyang mereka pernah bertapak di tanah melayu…klau sejarah tidak diungkapkn mybe kite smue jdi kacang lupekn kulit n dh x kenal adat budaya sendiri n bermegah kn budaya sosial orang barat…ape yg ditinggalkn nenek moyang kita perlulah dijaga hingga akhir zaman cucu cicit kite nti…salam daeng johor

  220. hrplus said

    Mau berkata apa lagi…
    Saya pun bugis, lahir ditanah bugis, besar dan kelak berharap mati pun disini. Saya saja yg tinggalnya d tanah bugis tdk tau banyak tentang budaya bugis.
    Jgnkan teman2 yg berada diluar negeri yg di sini pun banyak yg tdk tau tentang lagaligo. Mereka lebih tau tentang ramayana, mahabarata atau yg lainnya. Padahal lagaligo merupakan suatu cerita tentang asalmula, kekuasaan, keberanian dan cinta bangsa bugis.
    Saya slalu berharap suatu saat nanti ada org bugis yg mau membuat filmnya..

  221. jabal nur daeng pasolo said

    salasilah & pengaruh bugis dalam kesultanan melayu bkn hnya di selangor,perak,pahang & johor tetapi hampir ke seluruh semenanjung tanah melayu. ruj sejarah melayu & sejarah seni silat gayong malaysia.

  222. arisal said

    adakah situs yang memuat perkumpulan orang bugis seluruh dunia.

    • SyahidRahman LaFallaawa Daeng Patekka' said

      rujuk pada facebook….tq

    • SyahidRahman LaFallaawa Daeng Patekka' said

      saya bugis dr samarahan, kuching sarawak.banyak penempatan bugis d bahagian samarahan dan kebanyakannya mempunyai ikatan dengan bugis dari beberapa bahagian di johor. saya berumur 34 tahun sekarang ni..dan merupakan generasi yang ke-3 daripada datok/nenek yang berhijrah ke sarawak..cucu terdekat kepada Gurutta Ambo’ Dallek

      • Ana' Ogie said

        kalau sye ad rejeki bsa ne jlan2 k tempat saudra (bugis) d mlaisya nech,….

      • Muh.Syukri Basri said

        Assalaamu alaikum wr.wb.
        Kakek saya Petta Ambo Cella punya saudara yang terdampar di Kuching Serawak.Namanya di Sulawesi adalah Muh.Husain.Keduanya di asingkan oleh Belanda pada Th.1905.setelah 15 th Kakekku lolos pulang Ke Sulawesi lalu jadi kepala Kampung di Baerah Kab.Barru.sedangkan saudaranya nyasar ke Malaysia dan kabarnya jadi dato di daerah Kuching.

    • Perkenalkan saya Ahmad Amiruddin
      Bugis yang lahir dan besar di Sidrap Sulawesi Selatan
      senang bisa bertemu dengan silessureng dan sikampong dari tanah seberang disini
      kalau ingin bergabung dengan grup bugis salah satunya di :
      http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=151084621311&ref=ts

      beberapa orang keturunan bugis di Malaysia juga menjadi member

  223. wanizzz said

    saya keturunan bugis,tetapi saya tidak dapat tahu dengan lebih dalam dan saya rasa kesal melihat semunya dah jadi melayu..huhuhu dan saya tidak tahu sebenanya bugis berasal dari negara mana selain berhijrah, tolong yer info saya yg tahu2 tu…..

    • hosnanda said

      Salam, saya juga keturunan Bugis yang datang ke Selangor. Saya jenerasi ke-7. Onyang saya bernama Lang Bontik. Apapun saya berbangga menjadi melayu. Melayu asal dari kata Arab Al Mala’u. Diberikan nama sedemikian begitu oleh Syeikh Abdullah Jaafar Al Qumairi di atas arahan mursyidnya Syeikh Abdul Qadir Al Jailani Sultan bagi segala auliya’. Phra Ong Maha Wangsa adalah raja Parsi yang membuka negeri Kedah. Baginda memeluk Islam di tangan Syeikh Abdullah Jaafar Al Qumairi dan beliau adalah MELAYU PERTAMA. Cerita lanjut buka website ABJAD MALAYSIA.P.K.2090

    • HERMAN said

      BUGIS TU DRI NEGARA INDONESIA TEPATNYA DI SULAWESI SELATAN

      • wan said

        Malaysia tanah tumpah darahku… Sulawesi(Indonesia) asal keturunanku… tp ku dilarang untuk menjejak kaki ke tempat asal keturunanku… alangkah sedih…

    • Munawara said

      bugis asalnya dr indonesia yaitu propinsi sulawesi selatan

    • antibiotic said

      Suku kaum Bugis merupakan salah satu etnik yang terdapat di dalam kelompok ras berbilang bangsa di negeri Sabah. Kebanyakan suku kaum ini telah menetap di pantai Timur Sabah iaitu di daerah Tawau, Semporna, Kunak dan Lahad Datu.

      Dari aspek sosial, suku kaum ini lebih terkenal dengan kerabat pangkat diraja (keturunan dara), mementingkan soal status individu dan persaudaraan sesama keluarga. Dari segi perkahwinan,suku kaum ini lebih suka menjalinkan perkahwinan dengan keluarga terdekat dan perceraian pula merupakan hubungan sosial yang amat tidak disukai oleh suku kaum ini kerana ia meruntuhkan hubungan kekeluargaan dan bertentangan dengan nilai-nilai agama.

      Pakaian tradisional suku kaum Bugis.

      Pada dasarnya, suku kaum ini kebanyakannya beragama Islam Dari segi aspek budaya, suku kaum Bugis menggunakan dialek sendiri dikenali sebagai ‘Bahasa Ugi’ dan mempunyai tulisan huruf Bugis yang dipanggil ‘aksara’ Bugis. Aksara ini telah wujud sejak abad ke-12 lagi sewaktu melebarnya pengaruh Hindu di Kepulauan Indonesia.

      Aksara Bugis.

      Sejarah kedatangan suku kaum Bugis di Sabah (Tawau khususnya) berkaitan dengan sejarah penerokaan Tawau. Adalah dipercayai suku kaum ini telah meninggalkan Kepulauan Sulawesi menuju ke Pulau Jawa, Sumatera, Semenanjung Malaysia, Kalimantan dan Borneo sejak abad ke-16 lagi.

      Tahun 1840 dijadikan sebagai fakta kukuh untuk menyatakan tempat permulaan penerokaan Tawau oleh suku kaum Bugis. Penempatan awal oleh suku kaum Bugis ini bermula di kawasan yang dikenali sebagai Ranggu. Ini bermakna suku kaum Bugis sudah pun menerokai kawasan Tawau dan menjadikan Ranggu sebagai salah satu destinasi untuk berulang-alik ke Indonesia menjadi pedagang dan membawa masuk pekerja buruh ke ladang-ladang milik kerajaan British ketika itu. Apapun, Ranggu diasaskan oleh nenek Penghulu K.K. Salim di Kampung Sungai Imam, Bombalai.

      Kemudian seorang lagi bangsa Bugis dari kerabat diraja Bone bernama Petta Senong menetap di Sungai Imam, Bombalai. Usaha mereka ketika itu adalah sebagai orang upahan kepada Kerajaan Sulu untuk menghapuskan sebanyak mungkin lanun-lanun yang bergerak di perairan Laut Sulu, Borneo.

      Kemudian, beberapa kawasan baru terus diterokai oleh suku kaum Bugis dan kawasan yang termasuk dalam tapak pembangunan Bandar Tawau. Antara suku kaum Bugis yang terlibat dalam penerokaan bandar Tawau ialah Puang Ado, Daeng Mappata, Wak Neke, Wak Gempe dan Haji Osman.

  224. al-parambi said

    ibu saya berketurunan bugis dari sebelah datuk namun saya tidakpandai berbahasa bugis ini kerana kurangnya pendedahan terhadap budaya dan juga bahasa berkaitan bangsa bugis itu sendiri semenjak kecil, namun ungin saya nyatakan disini saya begitu bangga kerana darah bugis mengalir dalam darah saya

  225. wiwi said

    tulisanmu bagus tapi mau tanya apa sih arti naskah tawarikh al-wustha ( a short chronicle of riau region)

  226. Karaenk Andy La paunda said

    Hidupkan Kembali Bugis makassar watak nya

  227. Andy bush said

    Saya juga anak bugis…
    Hidup bugis mari perkuat silaturahmi dengan anak bugis indonesia…
    Pegang kmbali harga diri kita,orang bugis di indonesia terkenal ke berani annya…

  228. faisal al- luwuri said

    semuanya berasal dari satu payung yaitu tanah Luwu sebagai asal muasal semua kerajaan nusantara bahkan dunia….silahkan baca i laga ligo…

    • basir said

      betul kah cakapmu itu..
      sebab org berkata seperty berikut
      lontara kita pun tak tau siapa yg punya sama ada bugis kah atapun makassar..
      sombayya ri gowa
      payungnga ri luwu
      sanroe ri bone
      semua keturunan dari SULTAN ALAUDDIN AWALLUL ISLAM..
      JADI kita tak boleh katakan semuanya berasal dari luwu..
      aku basir asli bugis lahir malaysia

  229. ameh said

    Saya bangga dilahirkan sebagai suku yang penuh tamadun dan sejarahnya tersendiri. Huruf tersendiri dan gaya bahasa yang indah membuatkan keturunan bugis agung di pelusuk dunia. Namun keturunan bugis hanya tinggal keturunan sahaja sekiranya bahasa ibunda (bahasa Bugis)tidak dapat dikuasai. Saya amat sedih sekiranya ada yang mengaku bugis tetapi tidak tahu bahasa ibunda sendiri. Ini adalah keturunan yang malang, pada pendapat saya.
    Keturunan kita ini sungguh unik dan janganlah malu dilahirkan anak bugis.

    SIPHATUO SIPATOKKONG

    • agil walasuji kitaro said

      tongeng ta aseng…sappo’…..

      suku bugis suku yg paling berani……….taroada taro gau’

    • generasi bugis said

      kami tak pernah malu dilahirkn dlm keturunan bugis malah berbangga dgn opux2 serta daeng x2 yg beraja di malaysia tapi cume tak tahu nak mempelajari bahasa bugis sbb di malaysia penggunaan bhasa bugis jarang didengar …kami ingi mempelajari

      • Ass,pada lao manengni mai.u pagurruki bicara ogi,aja tabata gratis sillong ugi tedde.hehehewasallam…

      • Mr FrEak said

        jangan malu dgn bhasa bugis,bahasa bugis tak seperti bahasa melayu yg hanya menggunakan huruf2 yg d pinjam dr bha7a inggeris,huruf2 dan ejaan bahasa bugis terlahir dari pemikir dan org bijak pandai bugis sendiri..

    • Ancu said

      Aga karebau saudaraq sebugis , ini lah kelemahan kt tdk mau btutur bhasa bugis dkhalak ramai ktnya malu, tdk dpt kah lihat orang2 cina, ada 1 pepatah bgis begini, si pakatau si pakainge si pakalebbie,

    • basir said

      hampir 50% keturunan bugis di malaysia tak lurus ckap bugisnya
      hampir 98% keturunen bugis di malaysia tidak mau ckap bugis bila bjumpa
      dan hampir 100% keturunan bugis tidak tahu menulis dan membaca tulisan bugis (lontara)..
      kalau saya Alhamdulilah masih boleh kesemuanya…

  230. zazzz said

    saya juga orang bugis..
    my mother berasal dari muar, johor..
    tapi dia pon tak tau budaya bugis dah..sigh
    semuanya dah jadi ‘melayu’ hehe

    • tondekan tawau said

      law maw bljr cko bgis,,,kol je sya

      • pakampik tehdong said

        aslkum semua saudara sebangsaku..keturunan bugis ini dimana2 saja berada..tidak kira di timur atau pun di barat semua nenek2 moyang kita jelajah..kini ramai yang mengaku mereka berketurunan bugis..tapi bahasa bugis atau bahasa ibunda mereka sudah tidak ada biar sepatah kata pun…jadi tinggal nama dan keturunan saja..
        saudara2 ku sebangsa..sesiapa yang mengaku mereka keturunan bugis??dan apa maksud bugis??

        B..
        U..
        G..
        I..
        S..

  231. ejoez said

    saya jg adalah anak bugis…
    asli bugiz…
    sy lahir di tanah ugie…
    sya sangat bangga membaca sejarah bugis di malaisia…
    hidup bugiz….
    tarro adang tarro gau…
    ewwako…

    • mai said

      cuba tuan jelaskan maksud taro adang taro bao itu

      • andi rachman said

        bertanggung jawab dengan apa yang kita ucapkan .

      • andi fazlul said

        klo bisa saya coba jawab..
        menurut referensi yang saya dapatkan TARO ADA’ TARO GAU’ berarti konsistensi antara pekataan dan perbuatan, dimana jika orang bugis berkata A maka orang bugis harus melakukan A juga..
        wassalam

  232. raema said

    sy ni pn katanye keturunan bugis jg tp. katanye banyak jg bugis ni ye. keturunan sya raja dan bomoh, entahlah x tau sbb nk tanye sedar mara pun ramai yg dah meninggal.syg lh ye klu kite x tau salah silah keturunan kita.

    • DAENG JOHOR said

      x pe cari selowx2 insyallah raema akan tahu asal usul bugis raema…saya pn sedang mencari salasilah keturunan bugis saya …bugis mmg ada banyak jenis suku mcm saya dry keturunan raja dn ciri suku bugis sye yg paling bengis dn suke memenggal kepala orang serta suke berperang…dlm darah saya ada mengalir darah pahlawan tapi saya masih x tahu asal usul atok belah ayah saya yg beketurunan bajau n dgr dari kata saudara saya yg atok saya ini adalah bendhara yg lari dari sabah dn ada saudara dari singapura(raja putih)..ayah saya keturunan bentan kurun ke 9 selepas habis sumpahan sultan mahmud mangkat dijulang(anak bentan jika menjejak kota tinggi kelak muntah darah)tapi noyang ayah saya yg terkena sumpahan tu sbb die kurun yg ke 7 n 8…belah ibu saya bugis asli dari makasar …teruskn mencari asal usul keturunan kita..slm bugis johor

      • Assalamu’alaykum wr.wb

        Senang mendengar cerita ni,..salam kenal
        Saya pun dapat cerita yang sama dari kakek saya mengenai sumpahan sultan mahmud mangkat dijulang (larangan menginjakkan kaki di kota tinggi),..
        Kakek saya hampir mati ketika mencoba membuktikannya dengan mendatangi kota tinggi, tak sadarkan diri hingga koma selama 3 hari sebab melanggar larangan tu, dia menceritakan hal ni pada saya, bahwa keluarga kami masih memiliki keturunan raja,.
        Aku termasuk keturunan ke-6,..mungkin masih berlaku sumpahan tu hingga keturunan ke-8,.garis keturunan kami orang melayu johor,.

        Thanks,.

  233. mochammad yaza azhari britain said

    saya adalah keturunan suku bugis di indonesia .
    bugis adalah suku besar .
    jagalah budaya bugis ..

    • tondekan tawau said

      saya bangga jd anak bugis,,sya asli bgis,mak n bpa bugis endrekan,sya lhir d tawaumtawau mang tkanal dgn suku bugis,,jd sapa2 yg maw bljar ckp bgis n adat bugis dtng ke twu,,,,,hidup bugis

  234. MUHAMMAD IDRIS said

    Saya adalah seorang anak asli bugis yang menetap di balikpapan, saya berasal dari keturunan kerajaan bone sinjai, banyak sekali sanak family yang menjadi warga malaysia, brunai, singapore, tapi sudah tak kenal lagi karena tidak ada penyambung untuk mengenal mereka…..untuk saudara2 bugis dimalaysia, brunai, singapore kunjungi FBku yah di idris.btpn@yahoo.co.id ,mana tahu bisa bertemu keluarga disana, tarima kasi maega lao riidi maneng.

  235. arimaya said

    Namun kerna demi mengekalkan keharmonian di negara ini sebaiknya semangat kebangsaan dan kesukuan ini tak perlulah kita “highlight”kan sangat untuk mengelakkan sensitiviti suku-kaum lain yang mana mereka ini juga punya sejarah dan kegemilangan keturunan ketuanan mereka pada suatu masa dulu. Misalnya di sabah suku-kaum suluk yang berasal dari kerajaan kesultanan sulu di selatan filipina, suku-kaum tidung bulungan dari kesultanan bulungan di kalimantan, begitu juga suku-kaum brunei, banjar, jawa dan sebagainya. Apa yang lebih penting kita sama-sama memajukan diri, bangsa, agama dan negara.

    • baco kuttu said

      aku setuju dengan pemikiranmu Arimaya..keturunan sematkan dalam dari saja..bangga dengan suku sendiri tapi jangan sampai gara2 perkauman negara kita jadi tidak aman..

  236. arimaya said

    Saya adalah generasi ke-5 dari kesultanan kerajaan Wajo dan masih menyulusuri susur-galur keturunan tersebut dari moyang saya upo andi guru Matajang yang telah datang berdagang ke negeri sabah mungkin di sekitar abad ke-16. Beliau datang sebagai seorang saudagar juga mubaligh menyebarkan ajaran islam di Sabah. Keturunan ini majoritinya menduduki di daerah sandakan dan sedikit di tawau, sabah. Saya merasakan bahawa generasi ini adalah merupakan generasi bugis terawal di sabah yang mana generasi ini telah berkembang-biak menjadi 8 generasi. Saya bersama sepupu-sepupu saya telah membuat satu carta salah-silah keturunan keluarga yang cukup panjang namun carta ini belum dapat dilengkapkan kerana belum dapat mengesan dan mencari saudara-mara sekuturunan yang berada di tanah ugi. Saya berharap jika ada sesiapa yang dapat membantu sila hubungi saya di : arimaya@rocketmail.com atau tel. +60198044629

    • tengku daeng mohd kheri said

      salam.baru2 ini saya telah pergi ke tawau sabah untuk mencari keturunan daeng selili.alhamdullillah dengan berkat kesabaran kami telah berjumpa dan berkumpul di rumah hj wahab di tawau dimana beliau adalah salah seorang dari keturunan yg sama.

      • Daeng Apis said

        Tengku Daeng Mohd Kheri,

        Saya ingin sekali mengetahui dgn lebih lanjut mengenai salasilah Daeng Selili. Saya sendiri sedang membuat kajian berkenaan Daeng Selili. Mengikut apa yg didokumenkan oleh aruah moyang2 saya dahulu, saya adalah salah seorang dari salasilah Daeng Selili. Cuma, saya inginkan kepastian dan kesahihan, supaya projek saya ini dapat saya presentkan kpd saudara-mara saya yg lain. Dan yg pastinya, mendapatkan kesahihan concrete berdasarkan fakta sebenar.

        Btw, saya dari salsilah Daeng Tok Tongkat @ Daeng Muhammad Tara @ Daeng Abdul Kadir. Saudara?

    • petta n daeng said

      arwah bapa aku keturunan daeng tapi adik beradik suda abis… haji daeng manessa70an, haji daeng materru90an, daeng polintak80an dan sorang70an lagi hilang semasa mengikut gerila indonesia yg dikatakan melarikan diri ke sabah setelah membunuh,adik beradik terpisah semasa belanda membakar ruma mereka dbone…. akhirnya 3beradik berjumpa d twu pada 1950an kecuali sorang yg telah mengikut gerila…

      • Eury ahmad said

        Assalamualaikum…
        Sy dpat tahu melalui arwah emak yang sy,Moyang & datuk brketurunan bugis tinggal di batu pahat johor malaysia..nama moyang sy dikenali sebagai daeng tok haji awang,trkenal dgn sifat yang berani melawan musuh satu ketika dahulu…
        Soalan sy…moyang sy ini dikategorikan Bugis apa?

  237. asrun said

    saya bangga menjadi anak keturunan bugis,,,walaupun saya tgl di sarawak,,,
    sejarah bugis membuatkan saya bangga jdi orang bugis,,,
    wlaupun bangsa kt selalu dipertikaikan dan dihina oleh bangsa2 lain,,
    tp itu tdak memetahkan semangat saya sbgai org bugis,,,,,
    jasa pahlawan bubis dimalaysia bgtu berharga buat sejarah malaysia,,,
    satu saja pesanan sya buat orang bugis,,,
    JAGA BANGSA MU JANGAN MAUK DIINJAK2 OLEH BANGSA LAIN,PERTAHANKANLAH BANGSAMU,,,
    HIDUP BUGIS,,,,,,,,

    • selili said

      kawan adalah generasi ke 10 daeng selili @ la maddukelleng bugis wajo. menetap di jengka pahang. walau di mana pun berada bangsa bugis tatap menjadi perhatian, terkenal dan dihormati.

      • tengku daeng mohd kheri said

        salam saya juga berbangsa bugis sebelah ayah.saya adalah generasi yg ke11.@lamaddukelleng bugis wajo sulauwesi.menetap di perak taiping.darah bugis tetap mengalir dalam tubuh saya.kini bangsa bugis mula dikenali.

      • anak asli bugis said

        as-salam..saya juga org bugis yg kini menetap d Tawau Sabah,sebelah emak dr wajo n bapa cempalagi..yg menjadi tanda tanya ada org beritahu bahawa kami adalah keturunan Lamaddukelleng n ada kaitan dgn raja perak..di mana kebenarannya,saya masih mencari…

    • dydee said

      sy mempunyai darah keturunan bugis sebelah ayah, ayh sy b’asal dri johor
      tp sy tiadak tahu apa2 tengtang keturunan bugis
      umur sy 16 tahun,
      apa budaya org bugis??
      apa ciri2 org bugis??
      sy cube search di internet
      tp sy x faham…sbb kbanyakannye m’gunakn bahasa baku
      harap dpt tlg sy 🙂
      apa kelebihan org bugis??
      kwn2 sy sllu tanya sy tntg sejarah bugis
      tp sy tdk tahu nk jawab ape……

      • sy asli suku melayu dr pontianak kalbar, sy hdp di tanah bugis tp sy lbh bangga jd suku melayu.

      • Munawara said

        law ada kesempatan,dtng aja keindonesia tepatnya disulawesi,

      • antibiotic said

        Konsep siri masiri (malu, menjaga maruah) yang dikaitkan dengan kata-kata suku kaum Bugis antara lainnya :

        – “…aja mumae’lo nabe’tta taue’ makkalla ‘ ricappa’na lete’ngnge…”.

        Maksud terjemahannya : Janganlah engkau mahu didahului orang menginjakkan kaki dihujung titian ( Janganlah engkau mahu didahului orang lain untuk mengambil rezeki ).

        – “…naia riasengage’ to warrani maperengnge’ nare’kko moloio roppo-roppo ri laommu, rewe’ko paimeng sappa laleng molai…”.

        Maksud terjemahannya : Yang disebut orang berani ialah yang kuat dan unggul bertahan, Jikalau engkau menghadapi rintangan berat yang engkau tak dapat lalui atau atasi, kembalilah memikirkan jalan atau cara untuk mengatasinya.

        Dipetik dari Kertas Projek Penyelidikan “Penglibatan Politik Suku Kaum Bugis Satu Kes Kajian di N.46 Merotai, Tawau” oleh Nordin Bula.

      • Anak Bone said

        kalau mau tau tentang bugis datang kesulawesi selatan…indonesia disana bugis terdapat

      • P 4550 LE said

        REUNI BUGIS ASLI & CAMPURAN
        http://anakogie.wordpress.com

        yg saya banggakan jadi anak bugis adlah
        Pepatah bugis
        MALI’SIPARAPPE LEWU’SIPATOKKONG

      • sya bleh ajar adik law nk?

      • matth said

        nak tau pasal bugis..add fb sya…matt baharuddin..https://www.facebook.com/leckh

      • Mazkur tut tut said

        Ciri” orang bugis ramah pada orang,,saat dy brjalan d dpanmu dy akn membungkuk dn menurunkan tngankannannya sbgai tanda pnghormatan trhadap orang” yg ada d skitarnya,
        dn jg, orang bugis itu, lbh memilih mati drpd hrga dirinya d injak”,,itulah istilah siri’na pesse,
        salam tabe’ buat semua orang bugis d nusantara

    • antibiotic said

      saYa setuju dengan pendapat awak d sabah pun bugis selalu d aggp pendatang, tapi saya heran india,cina tak pula??? dan apa yg saya sedihkan generasi2 bugis d sabah seakan malu dengan bangsa mereka. (jangan kerna nila setitik rosak susu sebelanga

      • Andy said

        Aku bangga jadi suku bugis… aku keturunan ke-3 dari atukku yg merantau ke sabah. Dalam sijil lahir anak pun aku letak juga bugis.. siapa cakap org sabah yg dilahirkan suku bugis malu mau mengaku bugis? yang malu mengaku bugis tu orang yang masuk ke sabah pakai pintu belakang. Cuma aku kesal sedikit sebab aku tdk boleh baca tulisan bugis dan bertutur dalam bahasa bugis, faham bahasa bugis aku tahu lah. hehehehehehehehhe.. Setahu aku ada tempat di Johor yang warga kampungnya boleh bertutur dalam bahasa bugis. Walaupun mereka tu keturunan yang keberapa entah… Malu aku ngan org Johor. hehehehehhehe

      • DAENG JOHOR said

        buat ape malu lagi pn bugis sudah terkenal diseluruh pelusuk dunia jdi kagm lah dgn keturunan kita BUGIS…aku bugis dari johor baru pontian…tak pe kite samex2 belajar bahasa nenek moyang kita…belah emak aku bugis asli dari makasar tapi aku x tahu suku bugis jenis ape sbb emak aku kata bugis belah emak aku jenis yg paling bengis,yg suke penggal kepala orang dn yg suke beperang(PANTANG DIUSIK BURUK PADAHNYA DI TENTANG HABIS-HABISAN…aku kagum dgn rajax2 bugis DAENG CHALAK,DAENG MEREWAH,DAENG PERANI,DAENG MENAMBUN,DAENG KEMASI dn RAJA ALI HAJI mereka sangat berani memerangi orangx2 ingeris serta mempunyai ilmu yg tinggi sampai sekarang kesan nya masih kekal di malaysia…sifat bugis yg suka BELAYAR SEPERTI BURUNG….apex2 pn jgn lupe makanan orang bugis BERASAK time raye heheh..salam dary bugis pontian johor

      • ambok said

        wtpe nk mlu gn bngse sndri..
        aq sgt2 bnge jd owg bugis…
        mak n ayah aq sumenye owg bugis,,
        sng cte kt kg aq sume owg bugis…
        aq pn owg pontian johor
        ~bugis wajo~

      • tuppuazhar said

        Setau sy, “bersumber dari buku sejarah wajo (judulnya lupa)”.. orang bugis yang merantau ke malaysia dan berperang dengan riau itu adalah orang bugis wajo.. bila ingin cari tau tentang bugis malaysia, bisa cari tau tentang sejarah orang bugis wajo..

      • ayra said

        buat apa nak malu . . saya yg bukan berbangsa bugis pun beria-ria nak belajar bahasa korang . . . kita kan 1malaysia . .

      • qhaisya said

        saya campuran bugis dan jawa tp sya di besarkan oleh atok sya yg berketurunan bugis.atok sya mmg panas baran seperti yg dikatakn oleh daeng johor ..mmg bengis.atok sya pun ada prnh bercerita yg sifat bugis suka berlayar yg dikatakan nya kenbyakanmye lanun pd zaman dulu,berani ,pantang diusik.yg sya tau pun kebanyakan asal usul atok sya di sebelah melaka..sya pula tak tau dr keturunan yg mana….

    • syukur said

      aku ni adalah keturunan bugis generasi yang ke-2 dan masih lagi mengamalkan adat-adat orang bugis serta masih tahu berbahasa bugis. berasal dari sabah.. Malangnya baru-baru ini aku membuat pinjaman pendidikan untuk menyambung pengajian ke peringkat bachelor.. tetapi permohonan itu di tolak atas alasan aku berketurunan bugis yang berasal dari sabah..

    • daeng rio` said

      buat dydee,…..
      syukurlah klo anda msh mengaku bagian dr orng bugis….
      dan berbanggalah anda dgn darah Bugis/Makassar yg mengalir di dlm diri anda,….
      dan salah satu ciri dan budaya orang Bugis/Makassar adalah,ADA’ TONGENG….arti luasnya adalah selalu memegang komitmen apapun itu kondisi dan resikonya,….
      dan msh bayk lg prinsip2 bugis/makassar yng Insyaallah tdk akan luntur oleh zaman…..
      dan satu lg yg di buktikan oleh sejarah bhwa ternyata Orang Bugis sdh pernah menjadi raja di malaysia,dn klo tdk salah smpi hr ini msh ada keturunan Bugis/makassar yg jadi raja di Malaysia sana….
      salam dari tanah Bugis/Makassar…

      • mohd azman said

        btul yg kmu bilang,kita mestinya bangga dgn keberanian neneek moyang kita daahulu krna berani pertaruhkan nyaawanya demi membantu jirannyaa,berjuang smpai titik darah pghabisan,kini 2011 malaysia msi lg di pimpin oleh keturunan bugis,pm malaaysia,datok najib tun razak,adalah kturunan bugis asli,beliau adala cucu dri pada sultan hasanuddin”bugis ewako..sabah malaysia

      • DAENG JOHOR said

        betol tu dan sekarang pn keturunan rajax2 bugis masih memerintah di malaysia misalnya raja johor iskandar,raja selangor dn lain adalah dari bugis…kalu p jalan kt negeri johor pasti ada nama bugis serta adat budaya nya masih kekal..sampai dicemburu oleh keturunan jawa…bugis pontian jb

      • Fakhrul said

        Bugis memiliki peradaban yang tinggi, memiliki etos kerja dalam memimpin sesuai petuah-petuah leluhur kita salah satunya adalah kalau kita memimpin harus yang dimiliki LEMPU, GETTENG, ADA TONGENG, makanya di Indonesia banyak dari kalangan bugis terkenal karena prinsif diatas seperti Jend Yusuf, Muh.Yusuf Kalla, Baharuddin Lopa, Mudah2an saudara ABRAHAM SAMAD Ketua KPK bisa mengikuti petuah leluhur kita, Kalau di Malaysia sekarang ini yang berkuasa adalah turunan Bugis Makassar, saya teringat ucapan nenek saya berkata ” Iapa namakanja apparentaengnge okko Indonesia, iako Presidena ogi/mangkasara sibawai Melayue “

      • Marysha Adhyra said

        hai.. apa khabar semua.. saya juga dari keturunan bugis juga,, dan saya juga ingin minta bantuan kalian untuk membantu saya membuat kajian tentang kebudayaan dan adat resam bugis,, saya asal dari pontian,, bantuan semua amat diperlukan,,jika sudi untuk membantu,, cari nama saya Marysya Adhyra di fb,, terima kasih..

    • ima said

      saya pun bangga juga ….. menjadi keturunan bugis asli …. 🙂

      • banyak orang keliruh tentang bugis di malaysia,kadang2 ada orang mengaku diri nya bugis,tapi tidak tau asal usul nya,banyak jugak orang tertanyak-tanyak tentang bugis,bugis yang mana ka asli???????

    • Khaidir said

      Salam…
      saya berasal dari sarawak juga berbangsa bugis asli kedua-dua org tua sya juga berbangsa bugis dari Pinrang. Kampung saya majoriti yang mendiaminya adalah orang bugis dari berlainan suku dan kampung sya juga masih mengamalkan adat2 tradisional bugis dan bahasa bugis di kampung saya msih kuat d pertuturkan anak2 mudanya juga selalu menggunakan bahasa bugis untuk berkomunikasi sesama sendiri..klau ada masa datang lah ke kampung saya untuk melihat sendiri suasananya..Peace! ^__^
      Alamat: Kampung Muhibbah Ladang 3, jln Miri-Bintulu 98000 Miri Sarawak.

      • Abdul Rashid bin Nurung bin Tuwo bin Daeng Serwah said

        Sy anak bugis Dari Johor . Kalau sudi kasi lah no talipong.. No talipong saya . Sy suka jokka jokka..

    • Jusman said

      Betu, Kita jangan mau diadu,…Indonesia dan Malaysia mayoritas Muslim, ingat yang mengadu domba kita musih islam, yaitu Zionis Israel dan Amerika… jika mau informasi tentang Raja-raja bugis makassar di Malaysia baca link ini :
      http://andioddang.blogspot.com/p/kajian-sejarah-tanah-ogi.html

  238. Rashid al bugisi said

    aku adalah keturunan bugis generasi yang ketiga kebanyakan keturunan bugis di Jeram Selangor sudah tidak boleh bernahasa bugis akibat tiada penayambung tradisi dan budaya bugis tidak mustahil Raja Perak berdarah keturunan bugis kerana bugis akhirnya akan menjadi melayu bugis

    • uppi said

      join k facebook group bugis,banyak tuh yg berbau bugis, disana kamu bisa belajar bahasa bugis..

      • andi rachman said

        qlo mw blajar bahasa bugis… sini aq ajarin .. kbetulan aq darah bugis melayu asli.

      • Eida said

        btol ker bley blaja kt sne …… coz sy pon keturunan bugis ,,, tp stu perkataan pon sy xtau … nk sebut ,,, huhu …

    • DG MENYONRIK said

      silokku…
      nak belajar berbahasa bugis…..
      jumpa padaidi bbq chiken wings kat klang selagor…..

      • Saya asal dari Jeram Batu 20 Kuala Selangor berhampiran Bukit Jeram.Diakui keturunan Bugis tapi x tau keturunan dari siapa.Untuk pengetahuan,,datok saudara saya pernah dilantik sebagai Panglima Sultan Sulaiman ketika dulu.Untuk mencari salasilah memang sukar sekali kerana orang2 lama semua dah tiada. Memiliki 5 bilah keris pendek 7 lok dan salah satunya adalah keris keturunan.Semua dimiliki adalah secara Ghaib dan semua itu ada namanya masing2.

    • Jusman said

      Assalam,… yang penting Budaya Siri’ na Passe masih mengalir dalam jiwa… Jika saudara mau informasi tentang Raja-raja Bugis Makassar di Malaysia baca link ini!!
      http://andioddang.blogspot.com/p/kajian-sejarah-tanah-ogi.html

  239. Khaz64 said

    Sebenarnya, kesultanan Selangor itu, ada kaitannya dengan Bugis di Perak. Malah, ada cerita yang menyatakan, Daeng Chelak terpaksa terlebih dahulu memohon restu dari seorang Raja Besar Bugis, yang pada waktu itu berada di Perak, sebelum mengangkat anaknya menjadi Sultan di Selangor. Dan sememangnya, pada waktu itu, La MadduKelleng@Arung Peneki@Arung Singkang berada di Perak menggunakan nama yang lain.

    Walaupun versi sejarah menyatakan Raja Lumu datang ke Perak untuk dinobatkan oleh Sultan Perak atas darah Kesultanan Melakanya, saya merasa kurang yakin kerana mana mungkin seorang Raja Bugis merasakan perlu untuk dinobatkan oleh seorang Sultan berdarah Raja Melaka?

    • Rashid al bugisi said

      Merujuk kepada komentarku kelmarin ada sedikit pembetulan yang sebenarnya raja perak telah mengundang raja Lumu seperti sedia maklum bahawa raja lumu adalah dari keturunan kerajaan luwuk Makassar sudah tetntu dia berdaulat maka segala persiapan diaraja dipersembahkan bagi menyaksikan dan memastikan kedaulatan anak raja bugis ini adakah benar benar raja.

    • cye comell said

      heloo…
      cye pon adew keturunan owg bugis belah ibu sye..
      tpi kampong sye dkat perak..sye tau kesah keturunan sye sjak sye berusia 11 thun…slain dri keturunan buis .. keluarge sye mmpunyi bnyak keturunan laen

      • noraini hashim said

        Saya juga berketurunan Bugis sebelah almarhum ayahanda saya…berasal dari negeri Perlis…kampung ayah saya dikenali sebagai kampung Sungai Bugis…saya tak tahu apa2 mengenai bangsa keturunan saya ..namun begitu saya bangga menjadi sebahagian darinya….saya suka andai saya dapat dibantu untuk lebih mengenali bangsa Bugis,terima kasih semua,kerana banyak info yang saya dapat dr internet. Salam buat semua…

    • Jusman said

      Bagi teman2 yang mau informasi bisa baca link ini!
      http://andioddang.blogspot.com/p/kajian-sejarah-tanah-ogi.html

Tinggalkan komentar